De klassieke grille van de Alfa Romeo Junior gaan we zelden zien – Back to Basics
Toch nog een beetje ‘Milano’
Dankzij de komst van de Junior koop je een gloednieuwe Alfa Romeo voor €34.850. Alfa rijden is daarmee bereikbaarder dan het in jaren was, maar die Junior-prijslijst is zeker een studie waard.
Alfa Romeo Junior Ibrida - €34.850
Er was dit jaar heel wat te doen om de nieuwe, kleine Alfa Romeo. Opgetogen togen we in april naar Milaan om de Millano te aanschouwen, om er even later achter te komen dat Alfa Romeo noodgedwongen toch ‘Junior’ moest kiezen als naam voor deze kleine telg. Niet getreurd, want de compacte Alfa is er alsnog. Hij stoelt op techniek die we kennen van onder meer Peugeot en is als zodanig leverbaar als EV én als benzineversie met elektro-ondersteuning. Die Ibrida is het goedkoopst en treedt vandaag op in ‘Back to Basics’, al is het maar omdat we zijn stoere dubbele uitlaat goed bij zo’n Alfa vinden passen. Voor €34.850 rijd je ermee weg en dan praten we over 136 pk en standaard een zestraps-automaat met dubbele koppeling. De elektrische Junior kost je minimaal €39.100, flink meer dus.
De Alfa Romeo Junior is er voor beide aandrijflijnen in slechts twee varianten. De basisversie heet simpelweg ‘Ibrida’ (of ‘Elettrica’ bij het elektrische equivalent), de duurdere gaat als ‘Speciale’ door het leven. Er is daarnaast nog een Alfa Romeo Junior Veloce, maar die verlaagde en 280 pk sterke EV is een model op zichzelf met een unieke aandrijflijn.
De Alfa Romeo Ibrida Speciale is met €36.850 precies 2 mille duurder dan de instapper. Opmerkelijk weinig, want voor dat geld krijg je behalve wat uiterlijkheden onder meer het ‘Premium Pack’-optiepakket dat op de basisversie €2.495 kost. Inderdaad: een basis-Junior met Premium Pack is duurder, maar minder fraai aangekleed dan een Junior Speciale. Het basismodel zet zichzelf daarmee eigenlijk al buitenspel, want het Premium Pack – en daarmee de Speciale- biedt serieuze meerwaarde. Elektrisch verstelbare, verwarmbare en deels met kunstleer beklede stoelen, on-board-navigatie, meer luidsprekers, meer rijhulpsystemen, een elektrisch achterklep, keyless entry, een achteruitrijcamera en grotere wielen horen er voor dit geld altijd bij en maken de Junior in één klap compleet.

Een grotendeels zwart, maar wel veel luxer aangekleed interieur in de Speciale.
Deze prijsstelling betekent dat we de klassiek ogende ‘Leggenda’-grille van de Junior, te herkennen aan de sierlettertjes, maar zelden gaan zien. De Speciale is vooralsnog immers wel erg aantrekkelijk en krijgt standaard de ‘Progresso’-grille mee, met een uitgesneden variant van het hart van het Alfa Romeo-logo als invulling. Ook een Junior zonder privacy glass zal altijd zeldzaam blijven, want ook donkere ruiten horen bij het Speciale-pakket.
De basisversie

Deze klassieke grille zit vooralsnog alleen op de naamloze basismodellen.
Wat de basisversie dan wel biedt? Stiekem best veel. Adaptieve cruisecontrol is bijvoorbeeld standaard, net als 17-inch (zwart) lichtmetaal, ledverlichting rondom, climatecontrol, een 10,1-inch multimediascherm en fraaie blauwe interieuraccenten die in de andere versies rood zijn. Toch geeft de instapper op een paar punten weg dat het hier om een basismodel gaat. Zo heeft hij slechts vier in plaats van zes luidsprekers, vermoedelijk allemaal voorin. Verder ontbreken vloermatten en krijgt de basis-Junior minder usb-laadpunten én minder hoofdsteunen achterin mee. Jawel: het middelste exemplaar ontbreekt.

Het blauw/zwarte interieur staat hem wat ons betreft prima.
Losse opties zijn er nauwelijks, maar een schuif/kanteldak biedt Alfa Romeo (weliswaar in combinatie met wat extra interieurverlichting) wel aan. Wielen en kleuren kunnen de prijs nog wel opdrijven en behalve het al genoemde Premium Pack bieden de Italianen ook nog het Techno Pack aan, dat opnieuw vooral veel opties biedt die al standaard zijn op de Speciale.
De keuze van de auteur

Alfa Romeo Junior Speciale.
Ik vind die klassieke Scudetto-grille, de heldere ramen en de blauw/zwarte bekleding eigenlijk mooier dan de door de Speciale geboden alternatieven, maar kan evengoed niet om diens voordelen heen. De Speciale is voor €36.850 simpelweg een betere deal dan de basisversie en zal een deel van die meerprijs aan het einde van de rit ook omzetten in een hogere inruilwaarde. Als pleister op de wonde vind ik de 18-inch Fori-wielen met drie ronde ‘gaten’ best aardig, een leuke bonus. Van schuifdaken ben ik groot fan, dus die €1.295 gaat er ook nog tegenaan. De exterieurkleur wordt ‘Navigli Blue’, al overweeg ik dan wel een klein wrapje om het Speciale-rood van de dorpels te laten verwijderen. Die combi werkt helaas niet zo goed, maar ‘Navigli’ op zich is erg fraai. En kost €895, zodat er een auto van in totaal €39.040 staat.

'Milano Vibes'.
Saillant detail: in alle gevallen laat de configurator toch nog de naam 'Milano' zien, en wel op het touchscreen dat bij de interieur-weergave zichtbaar is. Het deuntje 'Milano Vibes' staat daar op, ongetwijfeld bedacht door Alfa Romeo toen de oorspronkelijke modelnaam nog leek te mogen.