De goedkoopste Renault 5 mist toch wat essentiële zaken – Back to basics
Doe maar niet
Waarom is de Renault 5 eigenlijk nog nooit behandeld in ‘Back to basics’? Simpel: omdat we wisten dat de échte basisversie nog niet was gearriveerd. Sinds kort is de beloofde instapper van minder dan €25.000 er wel, dus is het eindelijk tijd om het ‘Vijfje’ door te zagen.
Renault 5 95 pk Urban Range FIVE - €24.990
Bijna wekelijks weer die twijfel. Gaan we de Renault 5 doen, of toch weer wat anders? Het antwoord luidde tot op heden telkens ‘wat anders’ voor Back to basics, omdat we simpelweg zeker wisten dat een eerder artikel al snel achterhaald zou zijn. Renault heeft immers bij de lancering van de 5 al gezegd dat de basisversie minder dan €25.000 zou gaan kosten, dus het wachten was nog op die auto.
Dat wachten viel best zwaar en dat heeft alles te maken met het uiterlijk van de eenvoudigste 5-versies. Ook de tot voor kort goedkoopste 5, de Evolution van €27.990, ziet er wat ons betreft geweldig uit. Met zijn in één (bij voorkeur felle) kleur uitgevoerde carrosserie, zwarte raamlijsten, sprietantenne en vooral die wieldoppen oogt hij misschien nog wel beter dan een volgehangen Iconiq Cinq of Roland Garros van duizenden euro’s meer.
Zoiets is natuurlijk persoonlijk, maar die eenvoud past gewoon goed bij het retro-ontwerp van de 5. Wat daarbij ook helpt, is dat Renault niet kinderachtig doet over de verlichting. Hier geen lelijke, half uitgeschakelde of zelfs deels met gloeilampen gevulde lichtunits voor de basisversie, maar gewoon volwaardige en fraaie led-units die sterk lijken op die van duurdere versies. Mooi, hoor!
Nu we toch dat uiterlijk bespreken: bij de FIVE, zoals de nieuwe basisversie heet, valt er bar weinig te kiezen als het om kleuren gaat. Het exterieur is standaard uitgevoerd in ‘Vert Pop’, vrij vertaald ‘knettergroen’, en kan tegen meerprijs alleen nog in het zwart worden besteld. Stickers op de flank ontbreken in dit geval en mogelijkheden om daar wat aan te doen eigenlijk ook, want opties zijn er gewoon niet voor deze simpelste 5. Zie je dus een 5 met deze wieldoppen, maar in een andere kleur dan groen of zwart, weet je ook meteen zeker dat het een Evolution betreft. Die net-niet-basisversie is er immers ook in het geel of wit, waarmee het kleurenaanbod meteen verdubbelt.
Liever geen groen? Dan wordt het automatisch zwart. En dat kost €700.
In het artikel waarin de FIVE-versie wordt aangekondigd, konden we al melden dat er qua uitrusting nauwelijks verschil is tussen de goedkoopste en de één na goedkoopste variant. Het grote gemis vind je vooral op het gebied van temperatuurhuishouding, want de FIVE heeft geen warmtepomp en geen automatische climatecontrol. Die warmtepomp betekent dat de simpelste vijf in theorie net wat minder ver komt op een volle 40 kWh-accu, al is het verschil met 310 tegen 312 km in de officiële cijfers te verwaarlozen.
Grijs stofje
Het interieur van de simpelste 5’s gaat grotendeels gehuld in een grijs stofje dat wat ons betreft prima staat. Het vormt een mooi contrast met de lichte, bijna witte stukken op deurpaneel en dashboard en maakt het binnenste nog best gezellig. Het stuurwiel is niet met leer bekleed, maar opgetrokken uit een zachte kunststofsoort. Prima oplossing, maar wel een kenmerk dat typisch is voor een basisversie.
De middenarmsteun ontbreekt en ten opzichte van duurdere 5’s missen we in de FIVE en de Evolution ook adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera, sfeerverlichting, een draadloze telefoonlader, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel (!) en twee luidsprekers. Het 10-inch infotainmentscherm lijkt bij een eerste blik weliswaar gelijk aan dat van duurdere uitvoeringen, maar bevat een minder uitgebreid Android-infotainmentsysteem. Concreet betekent dat geen Google Maps, Spotify of andere apps, al kun je wel gewoon je telefoon verbinden met Android Auto of Apple CarPlay. Het informatiescherm achter het stuur is wel fysiek anders, en met 7 inch een stuk kleiner dan het 10-inch exemplaar van prijziger uitvoeringen.
Het essentiële verschil tussen de FIVE en de Evolution zit dus niet in de uitrusting, maar in de aandrijflijn. Die warmtepomp kwam al voorbij, maar vooral het feit dat je de FIVE niet kunt snelladen doet hem wat ons betreft de das om. Dat maakt de instapper ongeschikt voor zelfs de meest incidentele verre rit, en betekent dat het eigenlijk altijd slimmer is om voor de Evolution te gaan. Al was het maar voor de restaarde…
Daarbij moet ook worden opgemerkt dat de FIVE helemaal geen optiemogelijkheden heeft, terwijl voor de Evolution het ‘Pack Winter’ verkrijgbaar is. Dat biedt een uitgebreider verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbare passagiersstoel en stoelverwarming. Het allermooiste: dit pakket is tijdelijk gratis.
De keuze van de auteur
Het moge duidelijk zijn: ik ga voor de Evolution. Die heeft wel een snellader en biedt met Pack Winter eigenlijk alles wat je nodig hebt in een moderne (stads-)EV, al zou dat uitgebreidere infotainmentsysteem welkom zijn.
De grotere 52-kWh accu trouwens eveneens, maar dan ga je vooralsnog ook verplicht naar de Techno-versie en dat duwt de prijs naar €32.990. In het kader van ‘Back to (bijna) basics’ houd ik het dus maar bescheiden bij de Evolution met het winterpakket. Zo blijven billen en rug warm en ondertussen zal helemaal niemand dat te weten komen, want ik bestel mijn ‘Vijfje’ gewoon in het standaard groen. Een armsteuntje hoort er nog wel bij en is (al dan niet via Renault) vast wel achteraf te regelen. Leuk ding zo, toch?
PRIVATE LEASE Renault 5

Had je deze auto's al gezien?

Renault 5 Night & Day urban range 40 kWh VOORRAAD
- 2025
- 10 km

Renault 5 2Kwh 150PK COMFORT ICONIC CAMERA/NAVI/"18 LMV/STOELVERW
- 2025
- 893 km

Renault 5 urban range evolution 40 kWh | Auto van het Jaar 2025 | Nu leverbaar met €1500,- extra voorraadpremie! | GRATIS pack winter t.w.v. €500,-
- 2025
- 10 km