De goedkoopste Hyundai i10 is minder ‘basic’ dan Hyundai denkt – Back to Basics
Verrassend compleet, maar toch maar de 'Smart'
In ‘Back to Basics’ behandelen we allerlei auto’s, ook auto’s die zelfs in basisvorm duur zijn. Dat levert hier en daar wat geklaag op, maar vandaag gaan we eens écht ‘back to basics’. Hoewel, eigenlijk valt dat bij de Hyundai i10 wel mee!
Hyundai i10 Comfort – €19.995 (normaal: €20.995)
Jawel, de Hyundai i10 is er ook nog. Je zou het bijna vergeten nu het A-segment stevig is uitgedund en alle aandacht uitgaat naar de recenter en uitgebreider vernieuwde Kia Picanto en de onlangs vernieuwde Toyota Aygo X. De kleinste Hyundai kreeg begin 2023 een bescheiden facelift en werd vorig jaar nog eens aangepakt, zij het vooral onderhuids en prijstechnisch. De vanafprijs ligt nu officieel op €20.995, maar dankzij een kortingsactie blijft de goedkoopste i10 op het moment van schrijven net onder de grens van twintig mille. Lange tijd waren dit soort auto’s veel goedkoper, maar inmiddels is dit al een hele prestatie.
Maar wacht even, staat daar nu in de kop dat de i10 minder basic is dan Hyundai denkt? Jazeker, want de configurator toont een aanzienlijk kalere auto dan de prijslijst belooft. Zo ontbreekt in de digitale omgeving het touchscreen, terwijl de i10 dat volgens de prijslijst wel degelijk heeft. De importeur bevestigt dat de prijslijst klopt en past de configurator dus ongetwijfeld nog aan. Nog een grappig foutje: de lijst met 'highlights' die Hyundai.nl voor de i10 Comfort toont, bestaat uit één item: de mistlampen voor. Laat de Comfort-versie die nu juist niet hebben…
Wat een highlights!
Maar zelfs als de goedkoopste i10 wel van mistlampen was voorzien, zou dat wat ons betreft zeker niet het hoogtepunt van de uitrusting zijn geweest. Die standaarduitrusting is namelijk heel behoorlijk. We noemden al het scherm, nota bene mét navigatie, maar de basis-i10 heeft ook gewoon airco, cruisecontrol, luidsprekers rondom, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in delen neerklapbare achterbank, een lichtsensor en een achteruitrijcamera.
Volgens de configurator heeft de i10 Comfort geen scherm, volgens de prijslijst wel. Onder het dashboard van de Comfort Smart, die onder meer ook een middenarmsteun heeft.
De standaarduitrusting is daarmee zo uitgebreid dat je bijna zou gaan denken dat er geen reden is om nog voor een duurdere versie te gaan. Toch is dat ook te kort door de bocht. Zo heeft de basis-i10 handmatig verstelbare buitenspiegels, een simpel kunststof stuurwiel en ontbeert hij elektrische ramen achter, een middenarmsteun, verlichting in de bagageruimte en zelfs getint glas. Jawel: ‘lichtgetinte ruiten, voor en achter’ staat bij de meeruitrusting van de duurdere Comfort Smart.
Aan de buitenkant is de simpelste i10 ook goed te herkennen. Zo heeft hij zwarte, onbespoten buitenspiegelkappen en deurgrepen. De koplampen zijn zelfs uniek voor deze versie, want dit is de enige i10 zonder projectorlenzen in de koplamp. Ook is dit de enige versie met knipperlichten in het voorscherm, want bij elke andere uitvoeringen zitten de zijknippers in de dan ook elektrisch inklapbare buitenspiegels.
Dit heeft de goedkoopste Hyundai i10 standaard:
- Airco
- Achteruitrijcamera
- Parkeersensoren achter
- Actieve rijbaanassistentie
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Cruisecontrol
- Elektrische ramen voor
- 8-inch touchscreen met navigatie
- Luidsprekers voor en achter
- Hoogteverstelling bestuurdersstoel
Dit heeft de goedkoopste Hyundai i10 niet:
- Armsteun voor
- Vijfde zitplaats
- Verlichting bagageruimte
- Meegespoten buitenspiegels en deurgrepen
- Getint glas
- Mistlampen voor
- Elektrische ramen achter
- Met leer bekleed stuurwiel
- Projectorkoplampen
- Spiegeltjes in zonneklep.
Wat je ook inlevert door voor de goedkoopste i10 te gaan, is de vijfde zitplaats. Een driezits achterbank is pas beschikbaar vanaf de Comfort Smart-versie en een Hyundai i10 met vijf zitplaatsen kost daarmee minimaal €23.045. Nu we toch in de hogere regionen van de prijslijst zijn beland: anders dan neefje Picanto is de i10 nog altijd verkrijgbaar met een turbomotor, leuk voor wie 63 pk toch wat te weinig vindt. Het turboblok levert 90 pk en is alleen verkrijgbaar in combinatie met de N-Line-uitvoering, die weer altijd een vijfzitter is. Een aldus volgehangen i10 kost €26.045, maar dan heb je ook luxe als stoel- en stuurverwarming, klimaatregeling en bochtenverlichting aan boord.
Standaard is de i10 een vierzitter.
De keuze van de auteur
Met €1.000 korting kun je in dit geval twee dingen doen: in je zak steken of upgraden naar de Comfort Smart-versie. Dat laatste zou ik toch doen. De standaarduitrusting van de Comfort is weliswaar prima, maar de extra items van de Comfort Smart maken die auto veel meer ‘af’ en doen hem bovendien minder ogen als het kleinste onderdeel van de vloot van een groot uitzendbureau. Voor die €1.000 biedt de Comfort Smart eigenlijk alle items die de reguliere Comfort mist, plus een wat fraaier afgewerkt interieur en exterieur.
Een lekker kleurtje helpt natuurlijk ook. Om een statement te maken, zou ik graag Lucid Lime Metallic selecteren, maar de configurator weigert dat in combinatie met de Comfort Smart-trim. Daarom gaan we maar voor Vibrant Blue (€695), want voor een wat meer zakelijke en stijlvolle kleur is bij zo’n klein model ook wat te zeggen. De totaalprijs komt daarmee op €22.690, inclusief die €1.000 korting weliswaar.
Overigens worden ook de projectorkoplampen van de Comfort Smart in de configurator niet getoond en heeft de ‘Smart’ op de plaatjes privacy glass, maar in het echt niet. Hadden we al gezegd dat de prijslijst gelukkig wél klopt?
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | i10 1.0i Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 46 kW / 63 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.670 mm / 1.680 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.425 mm |
Massa leeg | 899 kg |
Laadvermogen | 411 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 310 kg / 310 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 143 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,9 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 109 g/km |