AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De elektrische Saab die nooit kwam komt tóch!

Emily GT gered dankzij start-up

EV Electra Emily GT
EV Electra Emily GT
NEVS Emily
NEVS Emily
NEVS Emily
NEVS Emily
NEVS Emily
NEVS Emily

Zat jij al met je portemonnee in de aanslag toen de foto's van de Emily geheten elektrische sedan van NEVS op internet verschenen? Dan hebben we goed nieuws: het lijkt erop dat hij tóch gaat komen.

Jarenlang had NEVS de ambitie om de overblijfselen van Saab op te bouwen tot een nieuw en succesvol merk met elektrische modellen. In maart kondigde NEVS echter aan dat het 'in winterslaap' was gegaan in de hoop een faillissement te kunnen afwenden. Een maand later werden foto's gepubliceerd van Project Emily: een elektrische sedan die als we de begeleidende woorden moesten geloven nagenoeg klaar was voor productie. NEVS en moederbedrijf Evergrande Group kregen het niet voor elkaar de boel financieel op de rit te houden. Een toekomst voor de 'Emily' leek onwaarschijnlijk, maar er gloort hoop.

Het in Canada gevestigde EV Electra - waarvan de oorsprong overigens in Libanon ligt - heeft de rechten én nagenoeg alles rond de elektrische Emily GT van NEVS gekocht. Dat bevestigt niet alleen EV Electra, maar ook NEVS-CEO Nina Selander. De Electra GT is niet de enige vierwieler van NEVS die van eigenaar wisselt. EV Electra krijgt de rechten van NEVS' autonome deelauto PONS in handen.

EV Electra belooft de Emily GT bij monde van topman en oprichter Jihad Mohammad in het Zweedse Trollhätan te gaan bouwen. Meer informatie over de ontwikkeling van de Electra GT - die als EV Electra Emily GT verkocht moet gaan worden - is er nog niet. Uit de informatie die eerder dit jaar werd vrijgegeven, bleek dat de elektrische vierdeurs in elk wiel een elektromotor zou hebben. Het vermogen: minimaal 490 pk en accupakketten met 105 kWh, 140 kWh of zelfs 170 kWh capaciteit, voldoende voor een actieradius tot wel 1.000 kilometer.

Lezersreacties (67)

Reageren