NEVS toont autonome deelauto

Met een vleugje Aston Martin

NEVS Sango
NEVS SangoNEVS SangoNEVS SangoNEVS SangoNEVS SangoNEVS SangoNEVS SangoNEVS Sango

National Electric Vehicle Sweden (NEVS), het bedrijf dat onder meer de restanten van Saab heeft gekocht, heeft een autonome deelauto gepresenteerd. De futuristische verschijning heet Sango.

NEVS introduceert PONS, een conceptversie van een autodeelprogramma waar in dit geval een elektrisch aangedreven én autonoom voertuig bijhoort: de Sango. NEVS is van mening dat er een grote toekomst is weggelegd voor dergelijke autonome deelauto's, "[...] omdat er wereldwijd 1,3 miljard auto's zijn die slechts 5 procent van hun bestaan gebruikt worden." De Sango is een 4,27 meter lange blokkendoos met een opvallend futuristische vormgeving. Het is wellicht wat flauw om direct te zoeken naar uiterlijke overeenkomsten met een ander model, maar we moeten toch echt even de achterlichten van de Sango onder de aandacht brengen, die enigszins lijken op die van de Aston Martin One77.

De 1,95 meter hoge en 2,02 meter brede Sango staat op een volledig elektrisch aangedreven platform en heeft een 62 kWh groot accupakket in zijn bodem waarmee volgens de WLTP-cyclus meer dan 200 stadskilometers af te leggen zijn. Het 2.500 kilo wegende 'wachtkamertje op wielen' heeft een 11 kW-boordlader waarmee het accupakket in 5,5 uur weer helemaal vol te laden is. De beoogde topsnelheid van de Sango ligt op 70 km/h, al is het huidige testexemplaar nog begrensd op een snelheid van 15 km/h. Hierna volgt een testversie die 50 km/h moet kunnen halen. De Sango's moeten uiteindelijk in de Zweedse hoofdstad Stockholm in een kleine testvloot van tien exemplaren in de praktijk getest worden.

NEVS Sango

NEVS heeft AutoX ingeschakeld voor de ontwikkeling van een autonoom systeem dat de omgeving onder meer met diverse lidar-sensoren in de gaten houdt, je ziet de lidar-kokertjes op het dak staan. Het idee is dat de Sango geheel autonoom, niveau vier dus, zijn weg door de stad kan vinden. De stoelen zijn verschuifbaar, draai- én verwijderbaar en dat zorgt voor de mogelijkheid diverse configuraties van het meubilair toe te passen. Afhankelijk van de gekozen modus waarin de Sango rijdt biedt hij maximaal zes zitplaatsen. NEVS spreekt ook van een versie waarbij vier door een wandje van elkaar gescheiden personen met de Sango van A naar B gebracht kunnen worden. Het bestellen van een rit met de Sango en het afwikkelen van de betaling zou via een vernuftige, Okulo gedoopte app moeten gebeuren.

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.