De Dacia Spring is nog even de goedkoopste nieuwe auto van Nederland – Back to Basics
Stiekem niet echt de basisversie
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland is de Mitsubishi Space Star, schreven we onlangs nog. Houd je echter rekening met de alleen dit jaar nog geldende SEPP-subsidie, dan komt de elektrische Dacia Spring als allergoedkoopste uit de bus. Dit krijg je voor 16 mille!
Dacia Spring Electric 45 Expression – €18.950 (na aftrek SEPP: €16.000)
Jawel, de overheid geeft in 2024 nog €2.950 korting op je elektrische auto, mits die auto niet duurder is dan €45.000. Dat gaat bij een Dacia Spring uiteraard altijd goed. Dacia biedt het onlangs zeer uitgebreid vernieuwde model aan in twee versies, de Expression en de wat theatraal genaamde Extreme.
De 65 pk aandrijflijn was voorheen voorbehouden aan de Extreme, maar is nu ook te koppelen aan het Expression-uitrustingsniveau. Dat levert een prijskaartje op van €19.950, de Extreme heeft altijd 65 pk en kost €20.950. Lekker overzichtelijk allemaal. De 45 pk-variant – altijd een Expression – kost €18.950 en dat is minder dan vóór de vernieuwingsronde. Waar andere A-segmenters almaar duurder worden, ziet Dacia dus kans om de basis-EV voor steeds minder geld aan te bieden. Voor zolang het duurt, trouwens, want Dacia’s keuze om de Spring in China te bouwen, zou wel eens nadelen kunnen hebben.
De keuze voor een aandrijflijn heeft trouwens geen gevolgen voor de actieradius. De Spring heeft altijd een accu van 26,8 kWh en komt daarmee zo’n 225 kilometer ver. De basisversie heeft zelfs de beste papieren om dat te halen, want dit is de enige versie van de Spring die op 14- in plaats van 15-inch wielen staat. Aan de buitenzijde is dat dus ook een herkenningspunt, net als het ontbreken van het olijke motiefje op de voor- en achterbumper van de Extreme. De basis-Spring heeft wel gewoon keurig meegespoten deurgrepen en een in zwart uitgevoerde B-stijl, maar een likje verf voor de buitenspiegelkappen kon er niet af. De led-dagrijlichten leiden de aandacht wat af van de lager in de bumper geplaatste koplampen met halogeenverlichting, al is dat bij de Extreme niet anders.
Binnen in de basis-Spring wacht een verrassing, want het rode accent op het dashboard hadden we niet verwacht in de goedkoopste versie. De uitrusting is ook best oké, want vier elektrische ramen, cruisecontrol en airco zitten er gewoon op. Een infotainmentscherm ontbreekt. In plaats daarvan is er een telefoonhouder en de mogelijkheid om je smartphone door middel van een app aan de auto te koppelen, zodat het afspelen van je eigen muziek en navigeren toch nog mogelijk is. Wie toch een touchscreen wil, betaalt 800 euro voor het Pack Techno.
Wat zit erop?
- Media Control: ‘infotainment’ via smartphone
- Elektrisch bedienbare ramen rondom
- Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
- Airco
- Parkeersensoren achter
- Cruisecontrol
Wat zit er niet op?
- Elektrisch verstelbare buitenspiegels
- In delen neerklapbare achterbank (wel in één stuk)
- Automatische klimaatregeling (wel airco)
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Infotainmentscherm
- Achteruitrijcamera
Stiekem niet echt de basisversie
De echte basisversie van de Spring, deze Essential, is in Nederland niet leverbaar.
De alleszins redelijke uitrusting van de goedkoopste Spring is goed te verklaren, want stiekem is de Nederlandse basisversie niet écht de basisversie. In andere landen, waaronder België, is er een nog goedkopere variant met de naam Essential. Die doet het zonder de meegespoten deurgrepen, zonder het zwarte accent onder aan de portieren, zonder de rode dashboardversiering en –belangrijker – zonder airco, maar dat ‘leed’ wordt ons Nederlanders dus bespaard.
De keuze van de auteur
Als het moet, dan maar zo: een 45 pk Expression in Beige Safari.
Eerlijk is eerlijk: zelf zou ik voor dit bedrag liever een occasion kopen. Als het dan toch moet, lijkt de Expression me prima omdat de basisbenodigdheden – airco en cruisecontrol – aanwezig zijn. De kleur 'Beige Safari' vind ik zo leuk dat ik er 600 euro voor neertel. De 65 pk aandrijflijn maakt de rijervaring heel veel beter, maar met die kleur komt de prijs dan boven de 20 mille uit en dan is de grap er wel vanaf. Wel zou ik nog wat geld spenderen aan accessoires, zoals een middenarmsteun (€214,68) en een opbergvak onder de motorkap (€208,48). In totaal komen we dan op €19.973,16, waar na aftrek subsidie nog €17.023,16 van overblijft. Daarmee is ook 'mijn' Spring nog goedkoper dan een Space Star, een mooie maatstaf.
Jawel: een frunk in je Spring! Hij staat gewoon op de accessoirelijst.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Spring Electric 45 Expression |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.850 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 33 kW / 44 pk |
Maximaal koppel | 125 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 27 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.701 mm / 1.583 mm / 1.519 mm |
Wielbasis | 2.423 mm |
Massa leeg | 926 kg |
Laadvermogen | 389 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 125 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 19,1 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 13,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 220 km |