De Citroën ë-Berlingo biedt voor 41 mille heel veel ruimte – Back to Basics

Ander universum

Citroën ë-Berlingo Back to Basics
Citroën ë-Berlingo Back to BasicsCitroën ë-Berlingo Back to BasicsCitroën ë-Berlingo Back to BasicsCitroën ë-Berlingo Back to BasicsCitroën ë-Berlingo Back to BasicsCitroën ë-Berlingo Back to Basics

Op zoek naar een elektrische auto met veel ruimte? De moderne autokoper denkt dan al snel aan een SUV, maar de vernieuwde Citroën ë-Berlingo biedt voor minder geld veel meer inhoud. Wat krijg je nog meer voor dat geld?

Citroën ë-Berlingo EV 50 kWh L1 Feel - €41.358

De personenauto op basis van een kleine bestelauto wordt ook wel ‘ludospace’ genoemd. Ooit waren de Kangoo's, Berlingo’s en Partners als vrolijk aangeklede personenauto in Nederland best populair, maar bpm en andere belastingregels maakten een einde aan die vaak door dieselmotoren aangedreven pret. Tegenwoordig zijn ludospaces niet zelden elektrisch. Citroën biedt de onlangs gefacelifte ë-Berlingo zelfs louter als EV aan, dus van bpm is hier helemaal geen sprake. De elektrische aandrijflijn maakt hem alsnog vrij duur, want €41.358 is nog altijd een boel geld voor de veelal particuliere kopers in dit segment. Zijn elektrische kunstjes maken bovendien weinig indruk: met de facelift komt de Berlingo weliswaar iets verder op een volle 50-kWh accu, maar tot 345 kilometer is nog altijd niet indrukwekkend. Het snelladen gaat met 100 kW dan wel weer redelijk vlot, maar op een lange reis zul je dat heel vaak nodig hebben.

Ruimte

Vergis je niet: zo’n Berlingo is niet zomaar een beetje ruimer dan een Enyaq of een XC40, maar bevindt zich in een heel andere universum op dit gebied. Zelfs de kleinste ë-Berlingo, de M, biedt al 775 liter onder het rolscherm. Klap je alles plat, dan groeit dat naar een zeer praktisch gevormde 3.000 liter. Het laadruim is dan 2,70 meter lang, wat betekent dat een stapel gipsplaten meestal geen probleem zal zijn.

Niet genoeg? Stap dan over naar de ‘Lengte 2’, die voor €1.820 extra 35 centimeter extra lengte biedt en zelfs tot 4.000 liter kan verstouwen. In de XL kun je bovendien een derde zitrij krijgen, die de Berlingo nog breder inzetbaar maakt. Veelzeggend is de hoeveelheid aflegruimte voor kleine spullen: tot 186 liter! Geloof ons: dat zijn een heleboel zonnebrillen, smartphones en waterflesjes.

Eén schuifdeur

Bij Citroën weten ze ook wel dat de Berlingo geen tienduizenden Nederlandse kopers gaat trekken, dus is het aanbod lekker overzichtelijk. Behalve de al genoemde lengtematen biedt de ë-Berlingo keuze uit twee uitvoeringen, Feel en Shine. De Feel herken je onder meer aan zijn 16-inch staal met (best fraaie) wieldoppen, maar ook aan het feit dat hij slechts één schuifdeur heeft. Dat is wat onhandig en kan reden zijn om voor de Shine te gaan, die met €43.758 niet eens zoveel duurder is. De Shine heeft bovendien een separaat te openen achterruit, wat bij het inladen van kleine spullen erg handig kan zijn.

De nieuwe neus van de Berlingo is standaard en ledkoplampen horen daar gewoon bij, dus ongeacht de uitvoering kijkt zo’n Berlingo fris uit zijn ogen. Door de mistlampen en grotendeels meegespoten bumpers is het bovendien geen kale ‘bus’ om te zien, al doet de witte uni-lak wel wat bedrijfsmatig aan. Er zijn vier andere kleuren, die stuk voor stuk een bescheiden €450 extra kosten.

Geen straf

Stoelen en achterbank zijn bekleed met een alleraardigste, deels lichtgrijze bekledingsstof. Het dashboard van de Feel is minder fraai afgewerkt dan bij de duurdere Shine, en ontbeert onder meer diens sierlijstjes op de ventilatieroosters en kleur-accenten op het dashboard. Airco, een 10-inch infotainmentscherm met Android Auto en Apple CarPlay, cruisecontrol en parkeersensoren maken het leven aan boord meer dan draaglijk en voorkomen dat het rijden in deze ‘kale’ Berlingo als een straf voelt. Toch is er voor de verwende personenauto-koper nog een boel te wensen. Automatische climatecontrol zit er bijvoorbeeld niet op, net als adaptieve cruisecontrol en een achteruitrijcamera.

Achterin staat een vrij traditionele, in twee delen neerklapbare bank. De flexibiliteit van drie aparte stoelen is beschikbaar, maar zit in het ‘Pakket Style’ dat de prijs met €1.000 opdrijft. Voor dat geld krijg je onder meer ook privacy glass, climatecontrol, stuurwielverwarming en lichtmetaal, maar het gat naar de Shine die dit en nog veel meer standaard biedt, wordt er wel klein door.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.