De BMW i5 Touring is voorlopig de goedkoopste 5-serie Touring – Back to Basics

Elektrisch en praktisch

Back to Basics BMW i5 Touring

Sinds kort is het mogelijk om een puur elektrische BMW Touring te bestellen. De BMW i5 Touring is voorlopig bovendien de voordeligste versie van de nieuwe 5-serie Touring, al is ‘voordelig’ niet het eerste wat in ons opkomt bij het zien van het prijskaartje.

BMW i5 eDrive40 Touring - € 79.622

Schitterde de nieuwe BMW 5-serie niet al eerder in deze rubriek? Zeker wel, maar toen ging het om de sedan. Die is als 520i bovendien voordeliger dan de volledig elektrische i5, dus keken we toen naar een relatief bescheiden benzinemodel. De nieuwe BMW 5-serie Touring is er voorlopig niet als 520i, al wordt het gamma in de toekomst nog aangevuld. Benzinemodellen en plug-ins zijn er nog helemaal niet, dus moet je het doen met de 520d diesel – vanaf € 80.143 – en de i5. Die is er vooralsnog als achterwielaangedreven eDrive40 en als vierwielaangedreven M60 xDrive. Het vermogensverschil is aanzienlijk, maar met de 340 pk van de instapper ben je heus prima bedeeld. Wat heet: het sprintje van 0 naar 100 gaat in 6,1 seconden. Snelladen gaat met maximaal 205 kW trouwens ook lekker vlot (30 minuten van 10 naar 80 procent) en zit de 81,2-kWh accu eenmaal vol, dan leg je daar in het gunstigste geval 560 kilometer mee af.

Naar uiterlijke verschillen tussen de elektrische i5 en een traditioneel aangedreven 520d moet je met een vergrootglas zoeken. De 19-inch Triplex-wielen van de i5 zijn bij de diesel optioneel, want die staat standaard op 18-inch. Verder heeft de i5 uiteraard het verplichte i-tje in de grille, zijn de logo’s voor en achter voorzien van een blauw randje en lijkt de omlijsting van de reflectoren achter in de configurator net wat anders. Verder zien we hier duidelijk het accupakket onder de auto hangen, vooral van opzij en van achteren. In de praktijk zal dit waarschijnlijk erg meevallen.

De i5 boven, de 520d onder. Let op de wielen, maar ook op de iets lager doorgetrokken bumpers en skirts.

De standaardkoplampen mogen er zijn, want BMW monteert standaard adaptieve ledlampen met dito grootlicht. Raamomlijsting en dakrails zijn verchroomd, wel zo chic. Helaas levert dat hier geen al te groot contrast op, want de carrosserie is zonder bijbetaling altijd uitgevoerd in uni-Alpinweiss. Het contrast met het interieur is dan wel fors, want dat is in de basisversie uiteraard helemaal zwart. De ‘Veganza’-bekleding lijkt op leer, maar is dat niet. Het ‘vegan’ in de naam zegt het al: hier zijn geen dierenhuiden voor gebruikt. BMW’s zonder M-sport krijgen tegenwoordig vaak een tweespaaks stuurwiel, en dat is bij de i5 niet anders. Het hemeltje is dan bovendien in een wat lichter tintje uitgevoerd, zwart hoort bij de uitvoering met M-aankleding. Wie hoopt op een panoramadak, een veelgekozen optie bij BMW Tourings, wordt in het instapmodel uiteraard teleurgesteld. In een duurdere i5 trouwens wellicht ook, want het optionele glasdak kan tegenwoordig niet meer open. Het volgt daarmee de weg van de ruit in de achterklep, die anders dan bij eerdere BMW Tourings niet meer separaat kan worden geopend.

De klep zelf opent dan wel weer standaard elektrisch en dat is niet de enige luxe waarop i5-kopers voor de basisprijs kunnen rekenen. BMW monteert bijvoorbeeld standaard verwarmbare sportstoelen, ogenschijnlijk met die fijne zittingverlengers waar het merk bekend om staat. Elektrisch verstelbaar zijn ze dan weer niet. Het grote ‘curved display’ op het dashboard zit er altijd in en is gekoppeld aan een audiosysteem met 6 speakers. Wie meer wil, kan zich op dit vlak wenden tot één van de twee optionele audiosystemen. Het ‘BMW Connected Pack Professional’ is standaard en voorziet onder meer in navigatie en draadloze Android Auto en Apple Carplay. Automatische climatecontrol met twee zones hoort er natuurlijk bij in deze luxe stationwagon. Cruisecontrol is present, maar adaptieve cruise control niet. Dat zit in ‘Driving Assistant Plus’, een optie van 1.067 euro. Ook keyless entry missen we op de basis-5, en is met €994 eveneens een prijzige optie. Het ‘Comfort Pack’ is moeilijk te weerstaan, want voor €2.495 krijg je dan geventileerde en elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen, 4-zone climatecontrol en stoelverwarming achterin. Een verwarmd stuurwiel kost €320 en voor andere sierlijsten ben je zomaar €500 of meer verder. Het ‘nepleer’ kan voor zo’n €1.000 in een andere kleur worden uitgevoerd. Echt leer kan ook, maar dan ben je bijna 3 mille verder. Een exterieurkleurtje, tot slot, kost in de meeste gevallen net geen €1.300 extra. Zoals zovaak in de hogere segmenten, is het vrijwel onmogelijk om van de optielijst af te blijven. Al is er met zo’n basis-i5 stiekem heel goed te leven.

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.