De AutoWeekend top 10: zware jongens

Cadillac Escalade Hybrid
Range Rover Sport Black EditionRolls-Royce Phantom Drophead Coupé Series IIBentley Mulsanne 2013Toyota Land Cruiser V8 2012Land Rover Discovery 5.0 V8 HSEMercedes G 65 AMGMercedes-Benz GL 63 AMGBentley Continental Flying SpurAudi Q7 3.0 TDI Clean Diesel Pro LineFisker KarmaRolls-Royce Ghost two-tone
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de zwaarste auto's op de Nederlandse markt.

In een land waarin de hoogte van belastingtarieven op auto's grotendeels wordt bepaald door het gewicht is deze lijst extra interessant. Deze auto's zijn stuk voor stuk jongens die een groot gat in het budget slaan, ook al geldt dat dan voor de diesels nog iets meer dan voor de benzine-uitvoeringen.

Als enige overgebleven echte Amerikaanse mastodont op de Nederlandse markt kon het niet missen dat de Cadillac Escalade helemaal bovenaan deze lijst staat. Met zijn 2767 kilo mag een gewone sterveling m nog net rijden met rijbewijs B, en schoon is het gevaarte ondanks de hybride aandrijflijn niet te noemen.

De Range Rover Sport op de tweede plek is dankzij zijn enorme achtcilinder dieselblok de MRB-koning van Nederland. Ook dit is een grote SUV, maar is wel een iets minder onbeschaafde verschijning. De nieuwe 'grote' Range Rover weegt dankzij slim materiaalgebruik een stuk minder, maar de Sport is nog van de oude stempel. Dat geldt ook voor de Discovery, die dankzij zijn 2548 kilo op de vijfde stek eindigt.

Wie had dat gedacht: de laagste plek op het erepodium is voor een cabrio! De Rolls Royce Phantom weegt als Drophead Coupé liefst 2595 kilogram en verschrompelt de Range Rover Sport in diens nabijheid tot een ielig terreinwagentje.

De vierde plaats wordt gedeeld door twee totaal verschillende auto's: de ultiem stijlvolle Bentley Mulsanne en de vooral functionele alleskunner Land Cruiser V8 wegen beiden 2585 kilo. Na de eerder beschreven Discovery vinden we opnieuw twee auto's op plek zes: de Mercedessen G en GL wegen als AMG (respectievelijk de 65 en de 63) allebei precies 2480 kilo.

De plaats daaronder wordt ingenomen door de deze week geïntroduceerde Bentley Continental Flying Spur. Engelse topsedans scoren goed in deze lijst. Ondanks de gewichtsbesparing van 50 kilo ten opzichte van zijn voorganger is het nog steeds geen lichtgewicht. Concurrent Rolls Royce Ghost komt op de laatste plek in de lijst, toch betrekkelijk netjes voor een auto met zo'n verschijning.

De V12 TDI is niet meer leverbaar, maar ook als 4.2 V8 TDI is de Audi Q7 een behoorlijk zware bak. Opvallender is de auto op plaats 9, die dankzij zijn lage uitstoot onlangs in de 0-procents bijtellingcategorie werd ingedeeld. De zuinigheid heeft hij duidelijk niet te danken aan zijn gewicht.

Nr

Merk/Model

Kilo

1

Cadillac Escalade Hybrid

2.767

2

Range Rover Sport TDV8

2.656

3

Rolls-Royce Phanton Drophead Coupé

2.595

4

Bentley Mulsanne / Toyota Land Cruiser V8 Diesel

2.585

5

Land Rover Discovery 5.0

2.548

6

Mercedes-Benz G65 AMG/ GL63 AMG

2.480

7

Bentley Continental Flying Spur

2.465

8

Audi Q7 V8 TDI

2.420

9

Fisker Karma

2.405

10

Rolls-Royce Ghost

2.480

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.