De AutoWeekend Top 10: Suzuki

Suzuki Swift Cabrio
Suzuki SwiftSuzuki AltoSuzuki CappuccinoSuzuki SC100GXSuzuki SJSuzuki X-90Suzuki BalenoSuzuki LianaSuzuki Wagon R+Suzuki Kizashi 2.4 Sport
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de leukste Suzuki's!

De aan merken opgedragen lijstjes tijdens de Italiaanse themaweek werden zo positief ontvangen dat we besloten hebben dit ook te gaan doen met merken die niet uit de laars van Europa komen. Net als toen kan ook deze opsomming onmogelijk objectief zijn, dus daar dekken we ons bij voorbaat voor in.

Wat wél kan, is de Suzuki's opsommen die wat ons betreft het meeste hebben betekend voor het eigenwijze Japanse merk, of die we simpelweg zo leuk vonden dat we ze niet konden negeren. De volgorde is dan ook willekeurig: wat de leukste is mag ieder voor zichzelf bepalen!

1. De Swift (1988)
We weten het, er was in 1983 al een Swift, maar we beperken ons nu even tot de tweede generatie. Waarom? Dit is het model dat jarenlang het straatbeeld mede bepaald heeft, niet alleen in Europa, maar eigenlijk overal. De auto kwam onder maar liefst veertien (!) verschillende merk- en typenamen op de markt, en is daarmee misschien wel het meest gerebadgede model ooit. In Nederland verliet deze Swift in 2003 na anderhalf decennium de showroom, maar in Pakistan is dit model nog steeds te bestellen als Suzuki Cultus. Een auto die het zo lang volhoudt, kan niet in deze lijst ontbreken.

2. De Alto (1981)
Voor de Alto geldt in grote lijnen hetzelfde als voor de Swift: het model is legendarisch. Ook hier is het de tweede generatie die bij de meeste mensen voor herkenning zal zorgen, maar de eerste ziet er met zijn stoere neusje zo guitig uit dat we hem niet konden overslaan. De Alto symboliseert in zijn eentje de kleine auto uit de jaren '80 en '90, en was de vanzelfsprekende keuze voor mensen die een tweede auto zochten. Tegenwoordig is die vanzelfsprekendheid er een beetje af, al bestaat de naam nog steeds.

3. De Cappuccino (1991)
Een typische Kei car, en daarmee een oer-Japans product, is de Cappuccino. Om in Japan aan de eisen voor Kei cars te voldoen, was zowel de maatvoering als de cilinderinhoud gelimiteerd, en dat leverde een auto op met de uitstraling van een uit de kluiten gewassen schaalmodel. Dankzij achterwielaandrijving en een 657cc 'groot' driecilinder turboblokje was het ding niet alleen een feest om naar te kijken, maar ook om mee te sturen. Hoeveel leuker kan autorijden zijn? Cappuccino's hebben altijd het stuur rechts, maar toch zijn er een aantal exemplaren via de officiële weg naar Nederland gekomen.

4. De SC100 (1978)
Hoe hard we ook nadenken, we komen niet op andere A-segment coupeetjes met de motor en aandrijving achterin. Dat maakt de SC100 dan ook uniek. Net als de Cappuccino is het een Kei car, en net als bij de Cappuccino was het zeker niet vanzelfsprekend dat wij de auto op onze wegen zouden zien. Gelukkig vond de importeur hem leuk genoeg om de stap te wagen, uiteindelijk werden er in ons land 3.400 verkocht.

5. De SJ (1981)
Dit kleine en vederlichte terreinwagentje staat symbool voor een belangrijke Suzuki-traditie: ijzersterke en betaalbare offroaders bouwen. Het begon allemaal in 1970 met de LJ, maar de SJ-modellen en hun Samurai-derivaten werden het bekendst. Opvolger Jimny staat nog steeds in de prijslijst, en ook de iets grotere Vitara zal nog niemand vergeten zijn. Wie voor weinig geld op zoek is naar een auto die in het terrein de zwaarste beulen vernedert en in het zeldzame geval van pech gemakkelijk te repareren is, kan niet om de SJ heen.

6. De X-90 (1995)
Net als de SJ weet de X-90 wel raad met ruig terrein, maar compleet in tegenstelling tot die SJ besteedde de X-90 veel aandacht aan zijn uiterlijk. Dit is een crossover in zijn puurste vorm: het is een combinatie van een terreinwagen, sedan, cabriolet én coupé. De auto is behoorlijk zeldzaam, maar wie er één te pakken krijgt, heeft een uniek en heerlijk eigenwijs ding in handen.

7. De Baleno (1995)
Een verschil van dag en nacht met de Baleno, die zijn kracht juist haalt uit het zo gewoon mogelijk zijn. Met een Baleno val je niet op, maar deze voor Suzuki-begrippen behoorlijk forse auto deed het goed in ons land. Hij deed niet mee met de laatste mode, maar bood voor zijn geld wel een hoop ruimte en betrouwbaarheid. Was er als driedeurs hatchback, sedan en stationwagen. In mei hadden we een vierdeurs exemplaar te gast in Klokje Rond met bijna vier ton op de klok: een echte Japanner dus.

8. De Liana (2001)
De Liana in een toplijstje? Jazeker, want Suzuki bewees visionair te zijn door de auto te voorzien van een hoger koetswerk dan de meesten van zijn concurrenten. Naast de vijfdeurs hatchback was de auto er ook als vierdeurs sedan, die de meeste mensen nog wel zullen kennen van zijn rol als 'reasonably priced car' in Top Gear. De Baleno-opvolger was een echte wereldauto, en stond van China tot de VS en van Europa tot Pakistan in de prijslijst.

9. De Wagon R+ (1997)
Samen met de Daihatsu Move introduceerde de Wagon R+ het concept van een smalle en relatief zeer hoge auto in Europa. Hier werden ze vooral populair onder ouderen, terwijl de ruime Kei cars in Japan ook onder jongeren aftrek vonden. De Wagon R was er tot 2003 zelfs de bestverkochte auto in dit enorme segment. De eerste generatie van het dappere kleintje had een kenmerkende, zeer vierkante vormgeving dat met de komst van latere generaties helaas verdween. Toch was het juist de tweede Wagon R die voor de aantallen zorgde in Europa, al zat er dan een andere naam op het beestje: de Opel Agila is natuurlijk gewoon een Suzuki.

10. De Kizashi (2010)
We weten het: de Kizashi is niet populair in ons land en zal dat ook nooit worden. De auto is uitsluitend verkrijgbaar in de hier niet zo gewilde sedanvorm, en er zijn geen diesels of andere zuinige motoren die hem financieel aantrekkelijk maken. Toch hoort deze poging van Suzuki om in een groter segment mee te doen wat ons betreft in de lijst, al is het maar omdat hij uniek is in de Suzuki-line-up. Bovendien ziet de Kizashi er wat ons betreft gewoon dik uit, een auto waar we graag nog even naar omkijken als we er één zien.

Laten we hopen dat Suzuki erin blijft slagen af en toe met een innovatief concept op de proppen te komen, zodat het merk in Europa niet dezelfde weg hoeft te gaan als in de VS, en gewoon in de prijslijst blijft staan. Zijn er nog Suzuki's die we vergeten zijn? Suggesties zijn welkom!

PRIVATE LEASE Suzuki

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 464
 

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.