De AutoWeekend Top 10: Noorwegen
Noorwegen is misschien niet het meest voor de hand liggende land om in deze rubriek te behandelen, maar er is een goede reden voor om het nu eens wel te doen. Dat Nederland voor producenten van elektrische- en andere 'groene' auto's als zeer belangrijk wordt gezien is bekend. Geholpen door allerlei subsidies en kortingen is het rijden van een auto met een alternatieve aandrijflijn hier nu eenmaal al snel aantrekkelijk, en dat is dan ook de reden dat auto's als de V60 Plug-in Hybrid in groten getale naar ons land komen, terwijl de buurlanden soms nog even geduld moeten hebben.
Nederland is echter niet het enige land dat een stimulerend beleid voert op dit gebied: Noorwegen gaat nog een flinke stap verder. Tesla maakte gisteren bekend het Supercharger-netwerk daar uit te rollen, en dat heeft een goede reden: het Scandinavische land is een paradijs voor elektrische auto's.
Om te beginnen is het bezitten en rijden van een 'normale' er buitensporig duur. Zo is Noorwegen één van de weinige gebieden waar benzine en diesel - ondanks het feit dat men zelf olie produceert - nog duurder is dan bij ons , en ook de aanschafprijs van een auto bestaat voor ongeveer de helft uit belastingen. Tel de hoge verzekeringspremie, 'motorrijtuigenbelasting' en strenge jaarlijkse keuring daarbij op en het is duidelijk dat de autobezitter in Noorwegen over een dikke portemonnee moet beschikken.
Niets van dat alles echter voor de elektrische auto: de koper daarvan betaalt geen aanschafbelasting en geen motorrijtuigenbelasting en mag gratis opladen bij één van de duizenden oplaadpalen die het land rijk is. Dat is echter nog lang niet alles: ook parkeerkosten en tol krijgt de elektrische rijder cadeau! Als klap op de vuurpijl mogen EV's in de grote steden gebruikmaken van de busbanen, wat zelfs in een dunbevolkt land als Noorwegen een enorme tijdwinst oplevert.
Door al deze maatregelen van de milieu-minnende overheid is logisch dat veel Noren voor de bijl gaan. Een 'normale' auto rijden kost een vermogen, en dan is gratis rijden en ook nog sneller zijn bijna onweerstaanbaar. Een lang verhaal, maar dit is de verklaring voor het feit dat de Nissan Leaf in deze top tien met een marktaandeel van bijna 3 procent op de vierde plek staat. Nergens ter wereld scoort een elektro-auto zo hoog, en de Leaf houdt zijn hoge positie al maanden vol.
De keuze in EV's is echter ook in Noorwegen beperkt, en dit zal naast de actieradius dan ook de reden zijn dat de rest van de top 10 nu nog uit auto's met verbrandingsmotoren bestaat. Verschil met Nederland is wel dat Japanse merken het veel beter doen: Volkswagen staat nog net op één, maar voelt de hete adem van Toyota in z'n nek. Cross-overs worden in het veelal besneeuwde land op waarde geschat: zowel de Toyota RAV4 als de Mazda CX-5 gaan als een raket, en ook de Mitsubishi Outlander is geen winkeldochter. De Plug-Inversie van die laatste wordt er nog niet geleverd –Nederland was dankzij een hoger inwoneraantal als eerste aan de beurt – dus de verwachtingen bij Mitsubishi-dealers zijn ongetwijfeld hoog gespannen. De enige Scandinavische auto in de lijst vinden we op nummer tien: de Volvo V40. Het is te hopen dat de Zweden veel verre vrienden hebben, want van de goede buren zal het niet komen…
Model | aantal | |
1. | Volkswagen Golf | 550 |
2. | Toyota RAV4 | 448 |
3. | Toyota Yaris | 350 |
4. | Nissan Leaf | 340 |
5. | Mazda CX-5 | 336 |
6. | Ford Focus | 295 |
7. | Volkswagen Passat | 281 |
8. | Toyota Auris | 269 |
9. | Mitsubishi Outlander | 260 |
10. | Volvo V40 | 251 |
Bron: focus2move.com