De AutoWeekend Top 10: Dertig jaar Mazda!
In de Verenigde Staten is de Mazda 3 een groot succes, maar in Europa hebben we altijd maar weinig willen weten van de Japanse C-segmenter. Blijkbaar lopen we op het Europese vasteland weg voor het excentrieke Nagara-designtaaltje. Toen Mazda deze week de hagelnieuwe 3 onthulde werd de auto opvallend goed ontvangen. De Nagara-filosofie werd aan de kant geschoven, en de middelgrote Mazda werd getekend volgens de designtaal die op de CX-5 en de nieuwe 6 al de handen op elkaar kreeg. Het lijkt erop dat de Japanners betere tijden tegemoet gaan, en dat is het merk na jarenlang tegenvallende verkopen eigenlijk ook wel gegund.
In de jaren tachtig en de eerste helft van de jaren negentig deed Mazda het beduidend beter in ons land. Reden te meer om terug te blikken op de meest geliefde en best verkochte Mazda's van de afgelopen dertig jaar. Als we de verkoopstatistieken erbij pakken dan kunnen we absoluut niet om de 323 heen. Op de sportmodellen na misschien wel de meest bekende Mazda in de Nederlandse geschiedenis. In dertig jaar tijd verkocht het merk maar liefst 177.057 exemplaren van de C-segmenter die later als '3' door het leven zou gaan. Het volumemodel evolueerde van een hoekig gebakje naar een platgeslagen gezinsauto in de jaren negentig. De voorloper van het fenomeen 'vierdeurs coupé, de 323F, was niet aan te slepen. Menig handpalm ging richting de ogen toen Mazda het sportieve model midden jaren negentig omwisselde voor een auto die de boeken is ingedoken als misschien wel de sufste Japanner ooit: de 323 Fastbreak.
Een slagje groter had Mazda de 626 in de aanbieding. De auto volgt de 323 wat verkoopaantallen betreft op de voet, maar liefst 156.496 exemplaren vonden tussen 1983 en 2002 een nieuwe eigenaar. Daarna werd-ie vervangen door de 6, die onder de vlag van Mazda's Zoom-Zoom-mentaliteit 25.277 kopers dolgelukkig wist te maken. We herinneren ons een MPS-versie die menig sportieveling bij het stoplicht het nakijken wist te geven. Z'n opvolger stond in 2008 te trappelen om het stokje over te nemen. Met name op de zakelijke markt, en dan het liefste als die erg fraaie stationwagon, wist de auto nog behoorlijk wat kopers te vinden. Momenteel moet de nieuwe 6 met z'n SkyActiv-technologie de zakelijke markt imponeren.
Dan de Mazda 121. Aanvankelijk verscheen het Japanse ukkie in de vorm van een klein koekblikje op de markt. In de Verenigde Staten plakte Ford het label Festiva achterop de A-segmenter. In 1991 achtte Mazda het tijd voor een nieuw kleintje, een bijzonder klein sedannetje dat liefkozend 'het bolhoedje' werd genoemd. Van een open dakje tot teddybeer-velgjes, de 121 baarde op veel vlakken opzien. Z'n opvolger was overigens dezelfde auto als de Ford Fiesta van die tijd. In totaal wist Mazda 19.357 exemplaren te verkopen.
In de late jaren negentig werden compacte MPV'tjes steeds populairder. Mazda kon niet achterblijven, en bracht in 1996 de Demio op de markt. Deze vinden we terug op de zevende plek. Z'n opvolger werd de 2, die vanaf 2003 een behoorlijk frissere jas mee naar buiten nam, komen we op de vijfde plek tegen. Momenteel hebben we alweer te maken met de derde generatie van het ruime en scherp sturende Mazdaatje. Het ruimtelijke concept heeft-ie niet meer, maar het meer levendige ontwerp van de 2 heeft ervoor gezorgd dat-ie 18.624 keer over de toonbank ging.
Daar is-ie dan, de 3. Bijna dertienduizend exemplaren van de 323-opvolger wisten een koper te vinden. In het C-segment helaas geen aantal om over naar huis te schrijven. Ook van de 3 verscheen een knallende MPS versie op de markt, een apparaat dat met 260 pk op de voorwielen nauwelijks onder controle te houden was. Op de schouders van de nieuwe 3 rust nu de taak om z'n voorvaderen stilletjes naar de achtergrond te drukken.
Op de achtste plek lopen we de Premacy tegen het lijf. De auto kwam in 1999 op de markt en was een van de eerste midi-mpv's die de Renault Scénic het leven zuur moest gaan maken. In totaal werden er 285.258 van geproduceerd, maar daarvan vonden er slechts 11.148 van hun weg naar Neêrlandsch asfalt. In 2005 moest-ie het veld ruimen voor de 5, een auto die in de verste verte niet meer leek om z'n voorganger. Ook de 5 kenmerkte zich door een design dat de westerse koper moest aantrekken. De auto heeft een grote verwantschap met de Ford C-Max, ze staan beide op Fords C1-platform.
Hekkensluiter is de CX-5, een cross-over die helemaal aansluit op de trend die Nissan met de Qashqai heeft gezet. Sinds 2012 is-ie op de markt, in die tijd heeft Mazda het voor elkaar weten te krijgen om al 3.905 exemplaren te verkopen. Daarmee haalt-ie net het laatste plekje in deze top-10. De MX-5 verdient een eervolle vermelding, het open tweezittertje zorgt immers al sinds 1989 voor bakken betaalbaal stuurplezier, en is met afstand de bestverkochte roadster aller tijden.
Model | Aantal | |
1. | 323 | 177.057 |
2. | 626 | 156.496 |
3. | 6 | 25.277 |
4. | 121 | 19.357 |
5. | 2 | 18.624 |
6. | 3 | 12.998 |
7. | Demio | 12.466 |
8. | Premacy | 11.148 |
9. | 5 | 9.726 |
10. | CX-5 | 3.905 |