De Audi Q4 e-tron tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht

Vergeleken met een Benz is de Audi helemaal niet zo duur

Audi Q4 E-tron

Bij het uitlichten van de Top 20-auto’s van 2024 zijn we beland bij nummer 17. Hier treffen we, met 4.175 verkochte exemplaren, de Audi Q4 e-tron aan. Een opvallende auto op een opvallende plek in de lijst. 

Wat er zo opvallend is? Het is de enige full-EV buiten de top 4 en binnen de top 20. Minstens zo opvallend is dat deze premium Duitser al zijn platformgenoten achter zich laat. De Skoda Enyaq blijft steken op 3.813 exemplaren, goed voor plek 22, de Volkswagen ID.3 vinden we pas op plek 65 met een verkooptotaal van 1.880 stuks. De ID.4 doet het nog slechter, met 1.622 verkochte exemplaren bezet hij plek 75 van de verkoopranglijst. 

Waarmee onderscheidt Q4 e-tron zich? 

Dit verkoopsucces maakt nieuwsgierig, waarom kiezen zoveel mensen voor de premium (= duur) Audi? In onze dubbeltest tegen de Mercedes-Benz EQA laat de Audi zien dat hij meer is dan alleen een merkimago. “Ondanks de vergelijkbare prijsstelling is de Q4 in alle dimensies groter dan de EQA”, concluderen we – vergeleken met een Benz is de Audi dus helemaal niet zo duur.  

Helaas is dat niet-dure ook op een andere manier merkbaar. “Met name de onderste helft van het interieur oogt en voelt veel te goedkoop voor een auto die minimaal een halve ton kost”,  vinden we. Als het op rijden aankomt is de Q4 vooral een middenmoter. “Ten opzichte van een ID.4 is de Q4 iets strakker afgestemd, waardoor de koets zich in een bocht wat sneller zet en wat meer oneffenheden doorgeeft. Daaronder lijdt het comfort gelukkig nauwelijks, pas bij erbarmelijk slechte asfaltcondities merk je hoeveel massa er eigenlijk moet worden afgestopt.” 

Audi Q4

Q4 e-tron: stuivertje wisselen in test 

Natuurlijk maakt de populaire elektrische Audi zijn opwachting in meerdere tests. Zo moet de Mercedes-Benz EQA zijn meerdere erkennen in de Q4 e-tron. “Bij gelijke uitrusting kost de EQA ongeveer evenveel als de Q4, terwijl die aanzienlijk ruimer is, verder komt en sneller kan laden. Daarbij voelt het onderstel beter in balans, omdat de basis altijd is bedoeld als elektrische auto”, luidt de conclusie.  

Tegenover de voordeligere Subaru Solterra laat de Q4 Sportback e-tron punten liggen. “De Q4 heeft met zijn mooiere interieur en hoogwaardiger uitstraling beslist sterke pluspunten, maar zijn beperkte rijcomfort en erg hoge prijs zijn serieuze nadelen.”  

Ook tegen de elektrische Volvo XC40 Recharge mag de Audi opdraven. En met succes. “De voorwielaangedreven elektrische Volvo XC40 blijkt een prima alternatief voor de snellere 4WD-variant. Toch wint hij het niet van de Audi, die voordeel trekt uit het feit dat hij puur als EV is ontworpen. Dat levert bijvoorbeeld meer interieurruimte op, maar ook een rustiger stuurgevoel. Bovendien is de Audi efficiënter, met een veel grotere actieradius. Daar betaal je wel voor, want zo’n Q4 is al snel erg duur.” 

Welke varianten zijn er? 

De Q4 e-tron is, als het om uitvoeringen gaat, een echte Audi. Je kunt ‘m krijgen als 35 (170 pk), 40 (204 pk), 45 (286 pk), 50 quattro (299 pk) en 55 quattro (340 pk), waarbij de laatste is voorbehouden aan de Sportback-versie. Want inderdaad, naast de reguliere SUV-vorm is er ook een SUV Coupé-achtige versie met een meerprijs van ruwweg 2.000 euro. 

Ook op het gebied van batterijpakketten is er wat te kiezen, al is dat niet heel veel. Alleen de batterij van de - inmiddels geschrapte - Q4 e-tron 35 heeft netto 52 kWh, alle andere varianten hebben 76,6 kWh te vergeven. De Q4 met de grootste opgegeven actieradius is de Sportback 45, die het dankzij zijn net iets aerodynamischere koets tot 554 km zou moeten schoppen. De reguliere Q4 komt met deze aandrijflijn 539 kilometer ver. Let wel, dat is op papier. In de praktijk bleek 421 kilometer het hoogst haalbare, en zo’n 300 kilometer als er vooral snelweg gereden wordt. 

Audi Q4 E-Tron

Gebruikers over de Q4 e-tron 

Dat de Audi Q4 e-tron populair is zien we aan het aantal gebruikersreviews op deze site. Al eerder vatten we deze reviews voor je samen, waarbij we ontdekken hoe de Q4 e-tron in de dagelijkse omgang is. Daaruit blijkt dat meerdere gebruikers zich storen aan het materiaalgebruik. Niet alleen om hoe het eruit ziet, maar ook hoe het zich houdt. “In het interieur zie je veel harde kunststof, die snel gebruikssporen heeft”, schrijft een eigenaar. Een andere rijder is op dit vlak eveneens weinig tevreden. “Een ander voorbeeld is de sterk slijtende middenarmsteun en de rimpelige wang van de bestuurdersstoel. Dat verwacht ik niet na 40.000 km.” Daarnaast zijn er early adopters die problemen met de software ervaren, die inmiddels moeten zijn opgelost.  

Je zou nu bijna denken dat de Audi Q4 niets goed kan doen, maar zo erg is het ook niet. De meeste eigenaren geven pluspunten voor de rijeigenschappen en het zitcomfort. Ook de ruimte valt in de smaak, net als de kleine draaicirkel en de stilte aan boord. 

Conclusie Audi Q4 e-tron 

Hoe meer we ons erin verdiepen, hoe meer duidelijk wordt waarom deze Audi een bijzondere rol in de verkoopranglijst vervult. Ja, hij is duurder dan zijn Volkswagen- en Skoda-broeders, maar ten opzichte van premium-concurrenten als de Mercedes-Benz EQA valt het mee. En, anders dan je bij een premiummerk zou verwachten, betaal je de extra uitstraling niet met ruimte. Op het gebied van interieurafwerking is het zeker geen Audi van weleer, toch blijft er nog genoeg over om van te houden. Tel daarbij op dat je met het 77,6 kWh grote batterijpakket vrij makkelijk 400 kilometer aflegt en je weet: die zeventiende plek komt niet zomaar uit de lucht vallen. 

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.