De Artz Golf was een Frankenstein: een Golf XXL met techniek van Porsche 928

Artz Golf - Golf I op basis Porsche 928

Schijn kan bedriegen: dit is niet zomaar een getunede Volkswagen Golf I, het is een 928 in hatchbackverpakking. VW-tuner Günther Artz monteerde de Porsche-techniek in een Golf met XXL-carrosserie.

Van alle bizarre creaties die hij maakte, was de ogenschijnlijk normaalste de lieveling van Günter Artz. Vreemd genoeg waren niet de door hem gebouwde Porsche 924 Turbo Kombi of de extreme Kever met Carrera RS-techniek begin jaren 80 de duurste auto’s in de tuningcatalogus, maar een 928 in Golf-verpakking, die een gepeperde prijs van 150.000 D-mark had. ‘Porsche 928 mit Karosserieteilen vom VW Typ 17 und Autohaus Nordstadt, Hannover’, zo luidt de zakelijke vermelding op het kentekenbewijs. Dat klinkt ingewikkeld, maar het beschrijft het fabricageproces op treffende wijze.

21 breder, 30 centimeter langer dan normale Golf I

Op het onderstel van een 928 met schade bouwde Günter Artz in 1979 de eerste XXL-Golf, een jaar later volgde een tweede exemplaar. De ombouw is zo kunstig uitgevoerd dat het lijkt alsof het af fabriek is gebeurd. Schijn bedriegt echter, want het model is 21 centimeter breder en dik 30 centimeter langer dan het VW-voorbeeld. De voor- en achterruit zijn specifiek voor deze creatie gemaakt. Verder werden twee achterkleppen aan elkaar gelast om zo een extra groot exemplaar te creëren. De portieren waren de enige componenten die ongewijzigd bleven.

Prijs: twee keer een Porsche 928 S

Omdat je voor een bedrag van 150.000 mark begin jaren 80 ook twee nieuwe 928’s in S-uitvoering kon krijgen, zagen er niet veel Golfjes met techniek van een tweedehands 928 het levenslicht. Er werden twee exemplaren van de Artz-Golf gemaakt, ook al doken er steeds weer verhalen op dat er veel meer über-Golfs waren gebouwd.

Tweede auto met motor 928 S

De tweede auto – vroeger voorzien van een groene, vervolgens een grijze en tegenwoordig een zwarte lak – werd gebouwd in opdracht van de rijke houthandelaar Louis Krages en voorzien van de motor, het onderstel en de remmen van de 928 S. Onder het pseudoniem John Winter behaalde Krages in 1985 met Porsche een overwinning op het circuit van Le Mans. Een bijzondere auto als de 300 pk sterke Golf paste dan ook perfect bij hem. Dat hij circa 150 kilo zwaarder is dan een 928 S, zie je terug in de prestaties. Met een acceleratietijd van 7,8 seconden voor de sprint van 0 naar 100 is de Artz-Golf bijna twee seconden langzamer dan de Porsche. Hij rijdt en stuurt met grote precisie, tijdens het accelereren ronkt de achtcilinder er lustig op los, hij biedt binnenin meer ruimte dan een 928 en de bestuurder profiteert van een onbeperkt zicht op alle vier de hoeken van de auto – wat ook te danken is aan de extra hoog geplaatste stoelen. Is het zodoende de betere 928? Dat is lastig te zeggen. Feit is dat verder alleen Ferry Porsche zichzelf eigenaar mocht noemen van een exclusieve vierzitter op 928-basis.

Herkenbaar: alleen de bovenzijde van het 928-dashboard werd aangepast voor montage in de Golf.

 

Ook de achterpassagiers zitten op echt Porsche-meubilair. Om de bagageruimte te vergroten, kunnen de leuningen worden omgeklapt. 

Technische gegevens Artz Golf

Motor V8, in lengterichting voorin nokkenassen, 2 kleppen per cilinder, 2 nokkenassen

Cilinderinhoud     4.668 cc

Boring x slag 97,0 x 78,9 mm

Max. vermogen   221 kW / 300 pk bij 5.900 tpm

Max. koppel  385 Nm bij 4.500 tpm

Transmissie  handgeschakelde vijfversnellingsbak

Aandrijving achterwielen

Afmetingen (l x b x h)   4,11 x 1,86 x 1,42 m

Wielbasis  2,50 m

Leeggewicht 1.590 kg

Topsnelheid  244 km/h

Acceleratie 0-50/0-80 km/h*    3,1/6,0 s

Acceleratie 0-100 km/h* 7,8 s

Gem. verbruik     13,8 l/100 km (1:7,2)

 * = eigen meting, overige specificaties volgens fabrieksopgave

Opel Kadett V8 en Lotus Calibra

Ook Opels moesten eraan geloven bij Artz. Zo lepelde het bedrijf een V8 in een Opel Kadett en belandde de techniek van de woeste Lotus Omega in een Opel Calibra. Dat verhaal lees je binnenkort op deze site

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.