De allereerste Audi A7 Avant ooit gesnapt
Toch minder bizar dan het klinkt
Een Hummer is een elektrische SUV, MG maakt elektrische hatchbacks en de Ford Mustang is tegenwoordig al even óók SUV-achtige met een elektrische aandrijflijn. Dan kan een Audi A7 toch best gewoon een Avant zijn? Dat lijkt te kunnen, het het gaat ook gebeuren. Op deze foto's is de allereerste Audi A7 Avant ooit te zien, al is -ie toch minder bijzonder dan zijn naam klinkt.
Zo'n zes jaar nadat Mercedes-Benz met de eerste CLS met een dynamischer gelijnd alternatief voor de E-klasse kwam, lanceerde Audi met de A7 Sportback een gelikter gelijnd alternatief voor zijn A6. Sinds we de A7 Sportback kennen, is het altijd een gelikte vijfdeurs geweest, op die ene eigenaardige uitzondering in China na. De tweede generatie A7 Sportback is in Nederland al van de markt gehaald, maar de A7 verdwijnt niet. Audi is niet bang om met namen en aanduidingen te husselen. Enkele jaren geleden ruilde Audi de '1.0 TSI- en 2.0 TDI-' typeaanduiding om voor de huidige '35 TFSI- en 40 TDI'-naamgeving en onlangs werd elektrische SUV E-tron omgedoopt tot Q8 e-tron. Er gaat echter meer gebeuren. Alle modellen met een verbrandingsmotor krijgen een A of Q, die wordt gevolgd door een oneven cijfer als modelnaam. De A's en Q's met een even getal erachter worden EV's. De opvolger van de huidige A4 smelt dus samen met de A5, en de A6 met verbrandingsmotoren vindt opvolging in een nieuwe reeks A7's. In de vorm van de A6 e-tron en A6 e-tron Avant heeft Audi immers een duo klaarstaan dat de A6-naam overneemt.
Dit wordt wél een A6: de elektrische A6 e-tron Avant.
Dat betekent dus dat er straks iets bestaat zoals een Audi A7 Limousine en een Audi A7 Avant, in landen waar de Sportback nog wordt geleverd dus daarnaast. We mikken erop dat 2024 het jaar wordt waarin de A6-met-verbrandingsmotoren wordt vervangen door de nieuwe A7-reeks, al hoef je hem niet in de eerste helft van dat jaar te verwachten. Onderhuids geen PPE-platform zoals onder de straks wél elektrische A6 e-tron, maar een doorontwikkeling van de MLB-basis die onder het huidige model dienst doet. Van de A7 Limousine en Avant komen logischerwijs geen volledig elektrische modellen, maar het ligt in de lijn der verwachting dat Audi wel flink uitpakt met plug-in hybride machines. Sterker nog, het is zelfs heel goed mogelijk dat de nieuwe RS-modellen ervan óók een stekker krijgen.
De A7 Avant geheten opvolger van de huidige A6 Avant. Met verbrandingsmotoren dus.
Wat design betreft volgt de A7 Avant die je op deze foto's ziet de designweg die Audi met zijn nieuwe modellen inslaat, maar helemaal hetzelfde als de A6 e-tron (Avant) is hij duidelijk niet. Zo heeft de Audi A6 e-tron over twee verdiepingen verdeelde verlichting, terwijl de A7 Avant op deze foto's – net als de nieuwe A4 – een traditioneler front krijgt. Opvallend: de achterruit van de Audi A7 Avant op deze spionageplaten lijkt relatief vlak te liggen.
Er gaat dus een boel veranderen, al blijft er eigenlijk veel hetzelfde.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S edition Competition Panoramadak | 360 Camera | Elek. Stoelen met geheugen | Stoelverw. voor en achter | Head-up display
- 2025
- 12.109 km

Audi A6 Limousine 55 TFSI S-Line e quattro 367pk | Carplay | Memory | B&O | Stoelverwarming | Pano
- 2020
- 122.080 km

Audi A6 Limousine Pro Line 2.0 e-hybrid 220 kW / 299 PK
- 2025
- 50 km