De 7 lekkerste motoren van dit moment

Ouderwets genieten

Porsche 911 GT3
AutoWeek 34 2021
AutoWeek 34 2021

Je leest het in AutoWeek 34 2021

Elektrisch rijden rukt op, maar brandstofmotoren zijn nog altijd in de meerderheid. Ook al sneuvelen er veel dikke motoren om plaats te maken voor drie- of viercilinders met elektrohulp, toch zijn er nog diverse verbrandingsmotoren die je in je ziel raken. Dit zijn de zeven lekkerste blokken van dit moment. Voor de variatie noemen we per merk maximaal één motor, maar in de erelijst noemen we wel wat reservekandidaten.

Audi

3.0 TDI V6 biturbo uit de Audi A6 Allroad

Een diesel in de lijst van lekkerste motoren! Audi legt zijn V6 TDI in meer modellen, maar hij klopt wel heel erg goed in deze verhoogde A6, die we voordragen als de perfecte wintersportauto. Bergen koppel bij lage toeren met relatief veel reserve als je doorhaalt. Met zowaar een lekker dikke sound erbij. In een Q8 is het blok ook super, maar daar heb je altijd weer die SQ8 met zijn V8 TDI die in je oor fluistert, terwijl het in de A6 Allroad gewoon de krachtbron is die je moet hebben. Geniet ervan zolang het nog kan, want dieselmotoren staan bovenaan de lijst om te sneuvelen.

Honda motor

2.0i-VTEC 4-cilinder in lijn turbo uit de Honda Civic Type R

Deze generatie Honda Civic is zo goed als uit productie. Maar er staat vast nog wel ergens een nieuwe Type R bij een dealer, dus de motor mag nog net meedoen. Dat is mooi, want het is een geweldig blok. Hij gaat bij vol gas leven op een manier die je bij geen enkele andere viercilinder turbo meemaakt. Hij levert 320 pk en is gekoppeld aan één van de beste handbakken op de markt. Het hoogtoerige gevoel van zijn atmosferische voorganger uit 2003 zit er nog mooi in. Daarmee past de krachtbron perfect in de toch al waanzinnige Type R, wat een giftige en brute hot hatch is.

BMW M440i motor

3.0 zes-in-lijn uit de BMW M440i

Wie zes-in-lijn zegt, zegt BMW, hoewel merken als Land Rover en Mercedes-Benz zich ook langzaam weer wagen aan deze motoropzet. Een BMW 3- of 4-serie met zo’n fijne zescilinder is nog altijd een combinatie die net zo goed samengaat als gebakken zalm met een witte Bourgogne. Nu vinden we in de nieuwe M3 en M4 een kersverse, superdikke 3,0 liter met twee turbo’s, maar die krachtbron mist naar onze mening wat karakter voor een M-model. Het aggregaat met één turbo in de M440i past daarentegen perfect. Soepel, sterk en met een mooie soundtrack.

Porsche 911 GT3

4.0 6-cilinder boxer uit de Porsche 911 GT3 (992)

Dat het nog kan is in feite een wonder, geven ze bij Porsche zelf ook toe. Maar evengoed lukt het de technische magiërs in Stuttgart om de nieuwe GT3-motor aan alle hedendaagse uitstooteisen te laten voldoen. Het resultaat is een 9.000 toeren draaiende zescilinderboxer die klinkt alsof hij in een cupauto zit. Of je hem nu met een handbak rijdt of met een PDK-automaat: de motor zelf is een wonder van automotive-passie, en in deze Porsche levert hij maar liefst 510 pk. Iedere autoliefhebber zou eens moeten ervaren hoe het is om deze krachtbron boven de 8.500 tpm te jagen. Waanzinnig!

Ferrari V12

6.5 V12 uit de Ferrari 812 Superfast

Het walhalla der motoren, de laatste der Mohikanen. Ondergetekende kreeg ooit tranen in de ogen van de krijs die deze atmosferische twaalfcilinder ten gehore brengt als je richting de 9.000 tpm gaat. Alsof je een Formule 1-auto hoort. Het is een doorontwikkeling van de krachtbron in de LaFerrari, maar dan zonder de elektrohulp. In de 812 Superfast levert hij 800 pk, in de gelimiteerde 812 Competizione zelfs 825 pk. Bovendien gaat de toerenbegrenzer in die versie naar een gruwelijke 9.250 tpm. Een droom om mee te rijden, of er een opvolger komt is nog niet duidelijk.

Lamborghini V10

5.2 V10 uit de Lamborghini Huracán STO

De laatste V10 op de markt. Hij ligt ook in de Audi R8, maar een rechtstreekse confrontatie tussen beide modellen enkele jaren geleden leerde ons dat hij wilder klinkt in de Lamborghini. Een prachtige mechanische sound van een uniek blok dat in de Italiaan tot 640 pk levert. Gebaseerd op de Audi V8-techniek en dus een blokhoek van 90 graden, waardoor hij niet zo puur klinkt als een Lexus LFA, maar als een dikke V8 met nét een extra stem erdoorheen. De motor maakt de auto. Supergaaf dat hij nog wordt geleverd. Hij werkt bovendien geweldig samen met Lamborghini’s snelle automaat.

Jaguar 5.0 Supercharged V8

5.0 V8 Supercharged uit de Jaguar F-type R

Niet bepaald het modernste blok op de lijst. Superchargers zijn niet goed voor de CO2-uitstoot en sneuvelen daarom in rap tempo, al zien we juist een opkomst van elektrisch aangedreven varianten. Maar het geweld dat deze waanzinnige motor tentoonspreidt is nog altijd te koop. Je kunt hem ook vinden in dikke Range Rovers, maar in de Jaguar F-type R klopt hij het meest. Het kabaal klinkt zo hard, dat een cameraman ooit wilde stoppen met filmen vanwege de pijn in zijn oren. Hij ratelt en knettert en dreunt, dondert bergen koppel over je heen en raast in de toeren. Een beest, gemaakt voor rookmachines als de F-type waarin hij 575 pk heeft.

Deze motoren vielen net buiten de boot, maar verdienen een eervolle vermelding.

• 2.0 TSI uit de Volkswagen Golf R

Zeer goede turbomotor met een grote powerband.

• 2.5 TFSI uit de Audi RS 3

De laatste vijfcilinder op de markt. Dik 400 pk en een unieke sound.

• 2.9 V6 uit de Alfa Romeo Giulia Q

De Ferrari 3.9 V8, maar dan met twee cilinders eraf. De Ferrari-vibe bleef en maakt de Alfa tot een beest.

• 2.9 V6 uit de Audi RS 4

Noem het een Porsche-motor als je wilt. Past wonderwel bij de dikke Audi, veel karakter voor een V6.

• 3.0 boxer uit de Porsche 911 Carrera

Waanzinnig goed turboblok. In de basis-Carrera heeft hij kleinere turbo’s, waardoor hij nog enthousiaster op het gas reageert.

• 3.9 V8 uit de Ferrari F8 Tributo

Geen turbomotor bootst zo goed een atmosferisch karakter na als deze V8. De F8 met 720 pk dient als eer­betoon aan deze motor.

• 4.0 V8 Biturbo uit de Mercedes-AMG GT-C

Opvallend goede opvolger van de legendarische 6.2 V8. Mooie Nascar-sound, knap voor een turboblok!

• 8.0 W16 quad turbo uit de Bugatti Chiron Supersport

Unieke motor van dito auto, met maximaal 1.600 pk. Onvergetelijk om te rijden.

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.