Dashboard Mercedes B-klasse gelekt
We zien dat de B-klasse binnenin een forse stap vooruit maakt ten opzichte van de huidige generatie. Het binnenste doet volwassener aan met hoogwaardiger materialen en voorzieningen die voorheen niet beschikbaar waren in de B-klasse.
Mercedes-Benz meldt trots dat de B-klasse een flinke sprong ten opzichte van de vorige generatie maakt op het gebied van rijeigenschappen. Daar zijn drie oorzaken voor: het lagere zwaartepunt, de nieuwe four link achteras en een verbeterd ESP. Een 20 millimeter verlaagd sportonderstel staat op de optielijst. Ook hebben de ingenieurs nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging toegepast. In combinatie met het sportpakket levert Mercedes-Benz een Direct Steer-systeem.
Collision Prevention Assist
Op het gebied van veiligheid heeft Mercedes-Benz een naam hoog te houden en hier stelt de B-klasse niet teleur. Zo debuteert Collision Prevention Assist in het segment van compacte middenklassers. Het systeem geeft de bestuurder een signaal als het een potentiële aanrijding detecteert. Bovendien activeert het systeem Brake Assist, dat een zo efficiënt mogelijke remactie toepast als het mis dreigt te gaan.
Collision Prevention Assist is natuurlijk niet het enige veiligheidssysteem. Attention Assist en Brake Hold Function (automaat) behoren tot de standaarduitrusting. Optionele systemen zijn Adaptive Headlamp Assist, Blind Spot Assist, Lanekeeping Assist, Speed Limit Assist, Active Parking Assist Reversing Camera, Distronic Plus en PreSafe.
Op motorisch vlak is er veel nieuws. De viercilinder benzinemotor (interne naam M270) is geheel nieuw en profiteert van directe brandstofinjectie. In de B 180 is het vermogen 122 pk en het maximumkoppel 200 Nm, in de B 200 kost het blok tot 156 pk en 250 Nm. Het blok is geschikt voor plaatsing in lengterichting en dwarse plaatsing. De diesel is ook al een een nieuw exemplaar. Het is een doorontwikkeling van het OM651-blok in de C- en de S-klasse. In de B 180 CDI komt het blok tot 109 pk en 250 Nm, de B 200 CDI schopt het tot 136 pk en 300 Nm.
Dubbele koppeling
Ook de versnellingsbakken zijn nieuw. Het gaat om een handgeschakelde bak met zes verzetten en een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Mercedes-Benz heeft bij de ontwikkeling van beide versnellingsbakken een zo laag mogelijk gewicht hoge prioriteit gegeven. Een start-stopsysteem behoort op alle B-klasses tot de standaarduitrusting.
De nieuwe B-klasse debuteert op de IAA in Frankfurt, die half september in de Duitse stad wordt georganiseerd. In november staat de nieuwe Benz bij de dealers.