Daihatsu Move is terug van nooit weggeweest en is slimmer dan ooit
Enorme breuk met verleden
Weinig auto's bieden zoveel inpakpret per vierkante meter als Japanse kei-cars. Met name de even smalle als ongemakkelijk hoge modelletjes zijn bijzonder slimme blokkendoosjes. Eén daarvan is de Daihatsu Move. Die is nu volledig vernieuwd en gooit het deels over een compleet andere boeg dan al zijn voorgangers.
Ken je de Daihatsu Move nog, dat smalle en hoge stadsrakkertje dat even zijwindgevoelig als met zijn verschuifbare en volledig neerklapbare achterbank slim was? De eerste generatie Move, die in 1995 in Japan werd gepresenteerd, kwam in 1997 ook naar Nederland. Met het stuur aan de linkerkant, maar wel met een 850 cc benzinemotortjes dat nog geen 50 pk op de been bracht. Ook de tweede generatie Move kwam naar Nederland, maar door tegenvallende verkoopcijfers trok Daihatsu in 2003 de stekker uit de Move-import. In thuisland Japan is de carrière van de Move nooit stopgezet. Maak kennis met wat alweer de zevende generatie Daihatsu Move is!
Daihatsu Move: de eerste generatie kwam ook naar Nederland, tot grote vreugde van 'uw scribent.'
Die fonkelnieuwe Daihatsu Move breekt op twee vlakken flink met al zijn voorgangers. Voor het eerst in de Move-geschiedenis heeft het dappere alleskunnertje geen vier traditionele portieren meer. De achterdeuren hebben namelijk plaatsgemaakt voor schuifdeuren. Afhankelijk van de gekozen uitvoering zijn die schuifdeuren zelfs elektrisch bedienbaar. Zo is geen enkel parkeervak meer te krap. Alle voorgaande generaties Move waren – in Nederland overigens niet – leverbaar in 'reguliere vorm' en als Custom. Die Custom-versies waren voorzien van een sportiever of – voor wat het waard is – agressiever front. Deze nieuwe Daihatsu Move moet het zonder Custom-uitvoering doen en kijkt van nature al ietwat nors de wereld in.
Een uit de kluiten gewassen strijkinstrument kan gewoon mee. Handig toch?
De Daihatsu Move is natuurlijk weer een rasechte kei-car en dat betekent dat er beperkingen zijn gesteld aan de afmetingen en aan zowel het slagvolume als het vermogen van de motoren. Een auto is pas een kei-car als hij maximaal 3,4 meter lang, 1,48 meter breed is en een motor heeft die niet groter is dan 660 cc. Het maximum vermogen daarbij: 64 pk. De nieuwe Daihatsu Move is dan ook op 5 mm na 3,4 meter lang, is op eenzelfde aantal millimeters na 1,48 meter breed en is 1,66 meter hoog. De minimaal 640 en maximaal 940 kilo wegende Move is er met 658 cc grote driecilinder benzinemotoren met én zonder turbo. De turboloze variant brengt 52 pk en 60 Nm op de been, de variant met drukvulling schopt het tot 64 pk en 100 Nm. Schakelen gaat altijd met een cvt. Natuurlijk is er ook weer een variant met vierwielaandrijving.
De Daihatsu Move is er in Japan vanaf omgerekend €8.313. De duurste variant – met vierwielaandrijving, turbomotor en met de meeste verwennerij aan boord – kost er omgerekend €12.387.