Dacia Sandero (2023) – Back to Basics
Dit biedt 'de goedkoopste'
De Dacia Sandero van de huidige generatie schitterde al eens eerder in deze rubriek, maar nog nooit in zijn rol als goedkoopste nieuwe auto van Nederland. Dat maken we nu goed.
Dacia Sandero TCe 100 ECO-G Essential - €16.700
Eind 2020, net na de introductie van de huidige Dacia Sandero, behandelden we de auto ook al eens in ‘Back to Basics’. Nu is de Sandero terug, en daar zijn drie goede redenen voor. Ten eerste is de auto ‘gefacelift’, met een nieuwe grille, nieuwe logo’s en wat kleine wijzigingen voor het interieur. Ten tweede mag hij zich na een prijsverhoging van de Mitsubishi Space Star de goedkoopste nieuwe auto van Nederland noemen. En ten derde toont het opnieuw behandelen van de Sandero aan dat er op prijsgebied een heleboel is veranderd sinds de ‘coronatijd’. In december 2020 kostte deze compacte hatchback nog €13.490, nu betaal je €16.700 voor een nieuwe Dacia Sandero.
Voor dat geld staat er dan wel als vanouds een Essential klaar, een uitvoeringsnaam die goed bij de goedkoopste versie van de goedkoopste auto past. Het ‘noodzakelijke’ zit erop, maar daar blijft het ook bij. De Essential is flink goedkoper dan de Expression en onderscheidt zich met zwarte deurgrepen en spiegelkappen, een voorbumper zonder mistlampen en stalen wielen met wieldoppen. Saillant detail: de Expression heeft ook wieldoppen, maar dat zijn fraaiere ‘designwielen’. Jawel. Ledkoplampen zijn in alle gevallen gewoon standaard en de tijden van zwarte, ongespoten bumpers zijn ook bij Dacia voorbij. Nu het toch over lak gaat: zonder meerprijs wordt de Sandero in het wit afgeleverd, alle andere kleuren drijven de prijs met €600 op.
Wie bij kale, goedkope auto’s nog denkt aan een sleuteltje dat in het sleutelgat moet worden omgedraaid om de deur te openen, loopt alweer even achter de feiten aan. De Sandero heeft gewoon centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, maar ook elektrisch bedienbare ruiten voor, een boordcomputer, een radio met DAB+ en bluetooth en zelfs cruisecontrol. Wat missen we dan? Nou, toch ook wel wat zaken die we tegenwoordig gerust essentieel kunnen noemen. De voornaamste daarvan is airco, die voor €600 op de optielijst staat. Altijd doen natuurlijk, om ‘global warming’ tegen te gaan én voor de restwaarde. De Sandero Essential heeft ook geen touchscreen. Daar is niets aan te doen, behalve dan het middels een app en een telefoonhouder verbinden van je smartphone met de auto. Daar is goed mee te leven, lijkt ons.

Dacia Sandero Essential, dus geen scherm en geen airco.
Pakken we toch nog even de optielijst erbij, dan valt op dat er in dat opzicht toch wel serieus wat is veranderd sinds 2020. ‘Pack Comfort’ is namelijk geschrapt. Dat is jammer, want met een in diepte verstelbaar stuurwiel en een middenarmsteun voorin was dat wat ons betreft een aanrader. De duurdere Expression heeft niet alleen dat, maar ook airco standaard. Voor € 18.450 krijg je dan als bonus een multimediascherm met Android Auto en Apple Carplay, een fraaier afgewerkt interieur, licht- en regensensoren en parkeersensoren, waarmee dit onder de streep eigenlijk een betere deal is. Maarja, da’s niet ‘Back to Basics’…
Wat gelukkig wel gebleven is, is de motorisering van de basis-Sandero. Die is met een turbo en 100 pk aanzienlijk prettiger dan de wat amechtige blokjes die je bij de concurrentie krijgt in deze prijsklasse, en loopt bovendien op lpg. Daarmee is de Dacia Sandero niet alleen goedkoop in aanschaf, maar ook voordelig om te rijden!
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Sandero TCe 100 Bi-Fuel Essential |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.200 |
Specificaties
Brandstof | lpg |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 101 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.088 mm / 1.848 mm / 1.499 mm |
Wielbasis | 2.604 mm |
Massa leeg | 1.082 kg |
Laadvermogen | 496 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 590 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 108 g/km |