Dacia-koper geen vrek meer: komt steeds vaker van ander merk en kiest duurste versie

Interview CEO Dacia

Dacia

Denis Le Vot maakt zich niet al te druk over de stijgende prijzen van zijn auto’s. “Zolang ze maar beduidend goedkoper zijn dan de rest”, oordeelt de CEO van Dacia. Ondertussen is de Sandero voor het achtste jaar op rij de best verkochte auto in Europa, met een elektrische versie in het verschiet.

De Sandero is nog steeds een van de goedkoopste auto’s, maar wel duizenden euro’s duurder dan een paar jaar geleden. Hoe komt dat?

“De wereld is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Dat zorgt voor een strengere regelgeving en een ongeziene inflatie, die de prijzen van energie en grondstoffen omhoog drijft. Het is een realiteit waar geen enkel merk aan ontsnapt. Bij Dacia proberen we die prijsstijging zo klein mogelijk te houden door de inhoud van onze auto’s te beperken. Kijk bijvoorbeeld naar de Jogger. Daar kunnen tot zeven personen in plaatsnemen, maar de basisversie weegt toch maar 1.250 kg. We laten gewoon alles eruit wat niet strikt noodzakelijk is, zeker opties die extra stuureenheden en bekabeling nodig hebben. Ook motorisch kijken we naar de eenvoudigste oplossingen om onze prijzen zo laag mogelijk te houden.”

Dacia Jogger: zevenzitter, maar niet zwaar.

Kunnen uw traditionele klanten die prijsstijgingen nog volgen?

“Tien jaar geleden verkochten we 300.000 auto’s op jaarbasis. Toen kende Dacia een klantenloyaliteit van zeventig procent, terwijl nog eens vijftien procent doorgroeide naar Renault voor een nieuwe auto. Tegenwoordig produceren we ongeveer 600.000 wagens. En wat zien we? Dat de helft van de kopers ondertussen van andere merken komt. Tachtig procent daarvan koopt meteen de duurste versie, wat vooral bij de Duster opvalt. Door de algemene prijsstijgingen op de automarkt kloppen er dus meer mensen bij Dacia aan, omdat ze elders over hun budget zouden gaan. Dat zorgt de laatste jaren voor een dubbele instroom, zowel van onderin de markt als van hogerop.”

Dacia

Dacia

Dat verklaart wellicht waarom u almaar grotere auto’s durft bouwen, zoals de Bigster.

“Het C-SUV-segment is op jaarbasis goed voor 2,5 miljoen auto’s. Het is veruit het populairste segment in Europa, met modellen die gemiddeld 35.000 euro en meer kosten. Vijf jaar geleden zat de mediaan onder de 30.000 euro, om de tendens nog maar eens te duiden. Dat stelt veel kopers voor een uitdaging. Onze oplossing is om een auto uit het B-segment op te rekken tot het C-segment en een minimum aan comfortopties aan te bieden. Natuurlijk kun je tegenwoordig ook bij ons een elektrische kofferklep, dual-zone airconditioning en een open dak krijgen, maar toch zit de Bigster een stuk onder het gemiddelde, zelfs met een hybride-motor.”

Dacia Bigster: ook in Nederland zitten alle versies onder de €40.000.

Vallen de mild-hybrids en full-hybrids echt in de smaak bij Dacia?

“Toen de beslissing viel om echte hybride-motoren te introduceren, werd er intern bij ons getwijfeld. Het zou te complex zijn, niet stroken met het merk en onnodige kosten toevoegen. Er werd, kortom, gevreesd dat klanten terughoudend zouden reageren. Maar wat blijkt? Bij de Duster opteert gemiddeld dertig procent van de kopers voor de full-hybrid met 140 pk. Dat hebben we opnieuw te danken aan klanten die van hogerop komen en de hybride-motor van Renault-makelij aangenaam vinden. Hij heeft voldoende vermogen en kan in de stad toch elektrisch rijden, terwijl de prijs niet de pan uit rijst. Dus ook wie in de eerste plaats voor technologie kiest, ontdekt dat Dacia de meeste waar voor zijn geld biedt.”

2025 wordt een uitdagend jaar voor de auto-industrie, met mogelijk torenhoge CO2-boetes. Overweegt u om de productie van niet-geëlektrificeerde motoren te reduceren?

“Niet meteen, maar eigenlijk is het te vroeg om daarop te antwoorden. De enige reactie die ik kan geven, is het officiële statement van de Renault Groep: we hebben meer duidelijkheid nodig van het wetgevende orgaan. Specifiek gaat het om twee soorten informatie. Ten eerste: hoe snel elektrificeert de markt en hoe gaat dat onze verkoopmix beïnvloeden? En ten tweede: hoe gaan de regels er precies uitzien? De voorlopige bepalingen staan onder druk en worden zelfs uitgedaagd door de industrie, die meer tijd vraagt om de productie aan te passen. Het tegenvoorstel van de ACEA (de Europese Associatie voor Autoconstructeurs; red.) ligt op tafel, nu is het wachten op de reactie van de EU.”

Toch staat al lang vast dat Dacia een versnelling hoger moet schakelen als het op PHEV’s en EV’s aankomt.

“Op het vlak van elektrificatie moet je naar de Renault Groep kijken, niet enkel naar Dacia. De gemiddelde CO2-uitstoot die we opgelegd krijgen, wordt op een bredere basis berekend. Samen met Renault hebben we een groot gamma geëlektrificeerde modellen in stelling, van diverse hybride-oplossingen tot full-EV’s. Zelfs bij Dacia zijn we al zover met de elektrische Spring en de Bigster die louter met hybride-motoren wordt aangeboden. We zijn met andere woorden perfect op koers om de deadline van 2035 te halen. In 2027 verwelkomen we de nieuwe Sandero, die zowel met ICE- als BEV-technologie op de markt komt. Daarna, aan het begin van het volgende decennium, is de volgende generatie hybride-motoren aan zet.”

De huidige Dacia Sandero moet dus nog ruim twee jaar mee.

PRIVATE LEASE Dacia

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.