Dacia in Europa onder particulieren populairste automerk

Duster en Sandero zijn de populairste nieuwe auto's in Europa

Dacia Duster

Dacia boert goed. Heel goed. Het verkocht in 2024 meer auto's dan in 2023, had in Europa niet eerder zo'n groot marktaandeel én was in ons hoekje van de wereld onder particulieren het meest gekochte automerk.

De punt van de automobiele verkooptaart die Dacia zich jaarlijks weet toe te eigenen, was niet eerder zo groot als in 2024. Althans, in Europa. Volgens Dacia had het op de Europese markt van nieuwe personenauto's een marktaandeel van 4,5 procent. Vorig jaar lag dat aandeel 0,1 procentpunt lager. Dacia verkocht vorig jaar in totaal 676.340 auto's, 2,7 procent meer dan een jaar eerder. Nog een knalgetal: sinds 2004 – het jaar waarin Dacia door Renault werd volgepompt met nieuwe levenslust – heeft Dacia nu meer dan 9 miljoen auto's verkocht.

Dacia lijkt niet het merk te worden waarvan in Europa in 2024 de meeste nieuwe auto's zijn geregistreerd. Wél is Dacia onder particulieren het meest gekochte automerk. Volgens het merk is het het vierde jaar op rij dat Dacia onder particulieren het populairste merk is. Van alle daadwerkelijk door particulieren aangeschafte auto's waren er volgens de Roemenen 8,2 procent een Dacia. Iets minder positief: dat aandeel lag in 2023 nog 0,1 procentpunt hoger.

Sandero en Duster zijn verkoopknallers

Van de 676.340 auto's die Dacia in 2024 verkocht, waren er 309.392 stuks een Sandero, zo'n 46 procent dus. Onder Europese particulieren was die Sandero dan ook het vaakst daadwerkelijk gekochte en dus niet geleasede model. Leuk weetje: dat is de Sandero al sinds 2017! Wat verkopen betreft deed de Sandero het vorig jaar bijna 15 procent beter dan in 2023.

De Duster – generatie twee en drie samen – was in 2024 goed voor 215.024 verkochte exemplaren. Dat waren er 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De Duster mag zich na de Sandero de populairste nieuwe auto onder Europese particulieren noemen. Sinds 2010 heeft Dacia al meer dan 2,5 miljoen Dusters aan de man weten te brengen.

Dacia steekt niet onder stoelen of banken dat de verkopen van de Spring zijn ingezakt. Van de Spring werden in 2024 maar liefst 63 procent minder exemplaren verkocht dan in 2023. In totaal ging het om 22.884 exemplaren. Volgens Dacia komt dat voornamelijk doordat er in veel landen steeds minder fiscaal voordeel voor EV's te behalen valt. De Jogger zorgt weer voor een klein plusje. Van de ruime stationwagon zijn vorig jaar 96.440 exemplaren verkocht, 2,4 procent meer dan in 2023.

2025 wordt bij Dacia natuurlijk het jaar waarin de splinternieuwe Bigster zich mag gaan bewijzen. Ook belooft Dacia dat er meer hybride auto's beschikbaar komen. We verwachten onder meer dat de Sandero een nieuwe hybride krachtcentrale krijgt. Dat is waarschijnlijk de vernieuwde hybride aandrijflijn die in de Bigster debuteerde.

PRIVATE LEASE Dacia

Lezersreacties (98)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.