Dacia Bigster: groter, sterker én hoogwaardiger dan de Duster

Dacia-filosofie in het C-segment

191 reacties

Video

Je hoeft Dacia niet uit te leggen hoe het de consument die op zoek is naar een auto in het zogenoemde B-segment moet helpen. Met de slimme en relatief voordelige Sandero, Jogger en Duster doet het goede zaken. De grote successen hebben Dacia zelfverzekerd genoeg gemaakt om voor het eerst zijn tanden te zetten in het C-segment. We heten welkom: de Dacia Bigster.

Highlights Dacia Bigster

  • Herkenbare grote én sterkere broer van de Duster
  • Dacia's eerste model in C-segment
  • Altijd geëlektrificeerd, ook met lpg
  • Eerste product Renault Group met nieuwe Hybrid 155-aandrijflijn

Dacia boert goed en daar zit een luchtje aan dat de Roemenen duidelijk naar meer smaakt. In de eerste helft van dit jaar verkocht het al bijna 20 procent meer auto's dan in dezelfde periode vorig jaar. Het grote succesnummer is natuurlijk de Sandero. Dat was in de eerste zes maanden van 2024 in Europa de door particulieren meest gekochte personenauto en het was zeker niet voor het eerst dat die hatchback die topplek wist te behalen. Als we de Spring even vergeten, heeft Dacia een uitgebreid modellengamma met enkel B-segmenters. Naast de Sandero waarmee Dacia opereert in de budgethoek van het marktsegment van onder meer de Opel Corsa, Volkswagen Polo en Toyota Yaris, heeft het merk nog de Jogger en de Duster in de aanbieding. In de jacht op nog fraaiere verkoopcijfers openen de Roemenen nu voor het eerst de aanval op een hogere klasse: het C-segment. Deze splinternieuwe Dacia Bigster moet daar de kar trekken.

De Bigster is gezien de wijze waarop Dacia zijn modellen positioneert interessant, maar dat hij eraan zat te komen is absoluut geen verrassing. Ruim drieënhalf jaar geleden liet Dacia al de Bigster Concept zien, een studiemodel met meerdere functies. De auto blikte voort op Dacia's fijngeslepen en ietwat gewaagdere designstijl die later op de huidige Duster zou debuteren, maar diende tevens als vooruitblik op een model voor in het C-segment. De productieversie van de Dacia Bigster lijkt dan ook zeer sterk op zijn conceptuele voorbode.

De Dacia Bigster doet zijn naam eer aan. Het is een flinke jongen: met 4,57 meter is hij ongeveer net zo lang als een Volkswagen Tiguan.

Afmetingen en plaatsing

De Dacia Duster is met zijn wagenlengte van 4,34 meter wat formaat betreft vergelijkbaar met compacte cross-overs in het B-segment zoals de Peugeot 2008. Hoewel deze Dacia Bigster net zo breed is als de Duster waarvan hij een afgeleide is en op hetzelfde CMF-B-platform staat, is hij duidelijk een maat groter. De Bigster meet 4,57 meter in de lengte en is een bepaald niet kinderachtige 23 centimeter langer dan de Duster. Daarnaast is hij 5 centimeter hoger. De wielbasis is eveneens toegenomen, zij het met slechts 4 centimeter. Dat de wielbasis ten opzichte van die van de Duster minder is gegroeid dan de wagenlengte, zie je goed aan de achterzijde, want de overhang is aanzienlijk groter. De afmetingen van de Dacia Bigster komen behoorlijk overeen met die van de Volkswagen Tiguan. Het is zelfs de grootste Dacia ooit, maar het is niet de Dacia met de grootste wielbasis. De Jogger heeft bijna 20 centimeter meer tussen de voor- en achteras, maar is naast iets korter vooral smaller en lager.

Wat leveren die extra centimeters op? Vooral veel meer interieurruimte dan de Duster te bieden heeft. De bagageruimte is met 667 liter weliswaar 150 liter groter dan die van de Duster, maar dat is lang niet zoveel als had gekund. Let wel: dit zijn VDA-cijfers, vastgesteld door literblokken in de Duster te plaatsen en waarbij niet alle hoekjes en nisjes zijn meegeteld. De werkelijke inhoud van de bagageruimte is groter. Het zijn vooral de achterpassagiers die van de extra centimeters profiteren. Zowel voor de benen als boven het hoofd. Ben je van plan om met meer dan met zijn vijven de hort op te gaan? Dan moet je toch bij de Jogger zijn. De Dacia Bigster is gewoon een vijfzitter en heeft dus géén derde zitrij. Gooi je de tweede zitrij plat - wat met twee hendels aan weerszijden van de bagageruimte eenvoudig mogelijk is - dan ontstaat een 2,7 meter diepe bagageruimte met vlakke laadvloer.

Dacia Bigster: geen derde zitrij, wél veel bagageruimte.

Design

Wat exterieurdesign betreft volgt de Bigster netjes de weg die Dacia met de Duster is ingeslagen, maar er zijn natuurlijk uiterlijke verschillen. Zo zien we dat de bumpers afwijken en dat de grille aan weerszijden van het Dacia-logo anders is ingevuld. Hier zien we ietwat speelse diagonale lijnen die zich een beetje verborgen houden achter de rechthoekige sierelementen. Van opzij valt direct de grotere overhang aan de achterzijde op. De opwaartse lijn die bij de Duster al in het achterportier sterk omhoog loopt, doet dat bij de Bigster later. De verticale kunststof sierelementen op de voorportieren, moet de Bigster ontberen. Wél krijgt de Bigster de in de C-stijlen ondergebrachte portiergrepen en voor net wat meer frivoliteit is de D-stijl opgeleukt met een zwarte strook waarin de modelnaam staat uitgeschreven.

Hoewel de bilpartij van de Dacia Bigster heel herkenbaar oogt voor wie de Duster voor de geest kan halen, zijn ook hier duidelijke verschillen. Het dak loopt verder door naar achteren, de achterruit ligt minder vlak en de achterklep is natuurlijk een stuk langer. Deze Y-vormige achterlichten ken je van de Duster.

Afhankelijk van de uitvoering staat de Dacia Bigster standaard op 17- of 18-inch wielen. Ga je voor de topuitvoering Journey, dan kun je voor Dacia ongekend grote wielen in de maat 19 inch krijgen, al moet je daarvoor wel de optielijst ter hand nemen. De hogere uitvoeringen zijn - in tegenstelling tot die van de Duster - ook met een contrasterend zwart dak te krijgen.

Het zwarte kunststof dat je in de bumpers, rond de wielkasten en op de flanken tegenkomt, is net als bij de Duster gespikkeld en bestaat voor 20 procent uit herwonnen kunststof. Hoe het heet? Starkle, jawel.

Dacia Bigster: hier met de hoge middentunnel die op de Hybrid 155 leverbaar is.

Interieur

Net als het exterieur oogt het interieur van de Dacia Bigster vrij bekend. Net als in de Duster en andere Dacia's vinden we ook hier de Y-vorm terug, onder meer op de ventilatieroosters en in de deurpanelen. Een hoger segment betekent ook meer uitrusting. Zo heeft de Dacia Bigster standaard onder meer twee zones gescheiden klimaatregeling met ventilatieroosters achterin, een panoramisch schuifdak en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Alsof je de sultan van Brunei bent, maar voor die in de Duster niet leverbare zaken moet je niet bij de basisversie zijn. Achterin heb je 4 centimeter meer knieruimte dan in de Duster. Verder is de hoofdruimte toegenomen.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering heb je een 7- of 10-inch digitaal instrumentarium, terwijl het bij de Duster vanaf de Expression-uitvoering pas standaard 7-inch exemplaar ook direct de grootste is. Centraal in het dashboard zit in elke Bigster een 10,1-inch infotainmentscherm. De displays worden optisch aan elkaar geknoopt door een groene lijn. Ga je voor een Bigster Hybrid in een van de twee hoogste uitvoeringen (Journey of Extreme), dan levert Dacia zelfs een hoge console tussen de voorstoelen met een armsteun, een inductielader, opbergruimte én een koelvak. De andere Bigsters hebben een lagere middentunnel met of zonder armsteun.

Dat de Bigster een stapje hoger staat dan de Duster, blijkt onder meer uit een reeks toevoegingen en aanpassingen die met meer dan uitrusting te maken hebben. Zo heeft de Bigster een geluiddempende voorruit en extra geluiddempend materiaal rond de wielkuipen en onder de motorkap. Zit je met zijn tweeën achterin, dan kun je het middelste deel van de achterbank neerklappen. Daarin tref je twee bekerhouders en een telefoonhouder. Een elektrisch te bedienen achterklep is standaard op de topversie Journey en optioneel voor de Extreme.

De mild-hybrides - altijd met handbak - hebben een eenvoudigere middentunnel, met of zonder armsteun.

Aandrijflijnen

Ook wat aandrijflijnen betreft onderscheidt de Dacia Bigster zich van de Duster. Om te benadrukken dat de Bigster hoger op de statusladder staat - en omdat hij nou eenmaal een maatje groter is - zijn diverse aandrijflijnen in de Bigster net even sterker dan die van de Duster. Zo is er een mild-hybride 1.2 driecilinder benzinemotor die in de Duster 130 pk levert, maar die het dankzij een grotere turbo in de Bigster tot 140 pk schopt. Hij heeft een handgeschakelde zesbak. Daarnaast is er een mild-hybride met vierwielaandrijving. Die is met 130 pk net zo krachtig als in de Duster en is dan ook één op één overgeheveld.

Een plug-in hybride komt er niet, maar net als de Duster is ook de Bigster er als volwaardige hybride. Dat is een bijzondere, want het is een nieuwe aandrijflijn die Hybrid 155 heet. De Bigster is de eerste die hem krijgt. Hij bestaat uit een 107-pk  viercilinder benzinemotor, een 50 pk sterke elektromotor, een starter-generator en een 1,4-kWh accu. De verbrandingsmotor heeft vier versnellingen, de elektromotor en de starter-generator hebben er samen twee. In tegenstelling tot de Hybrid 140 van de Duster is de benzinemotor geen 1.6, maar een 1.8. De Duster Hybrid 155 mag 'ongeveer 1.000 kilo' trekken, de overige motorversies tot 1.500 kilo.

Dacia zou Dacia niet zijn als er geen Bigster op lpg zou zijn. Dat is geen 100 pk sterke 1.0 zoals in de Duster, maar gewoon een variant van de mild-hybride 1.2 met 140 pk. Deze motor heet Eco-G 140 en haalt zijn voeding uit een 50-liter benzinetank en uit een 49-liter lpg-tank die onder de bagageruimte zit. Zijn totale actieradius bedraagt daarmee een riante 1.450 kilometer. Vooralsnog een economisch slimme Bigster, al worden lpg-auto's in Nederland minder relevant doordat de mrb ervan per 2026 omhoog gaat.

Dacia Bigster: duidelijk een maatje groter én hoger dan de Duster.

Dacia Bigster en Nederland

De Dacia Bigster komt zoals gezegd boven de Duster in het gamma te staan, maar verwacht niet dat de Roemenen de SUV daadwerkelijk veel hoger in de markt zetten. Dacia is immers Dacia en een groot luxemodel hoort daar simpelweg niet bij. Volgens het merk zelf is de Bigster bedoeld voor "actieve mensen die een ruime en veelzijdige auto zoeken voor het hele gezien maar door stijgende kosten ook kijken naar betaalbare modellen." Daar is Dacia's toverwoord: betaalbaar. Wat de Bigster precies gaat kosten, weten we nog niet. De Duster is er vanaf een kleine €26.000, dus daar zal hij een paar mille boven komen te zitten. In het voorjaar opent Dacia de orderboeken. Nog voor de zomer van volgend jaar staat hij bij de dealers.

Houden de Roemenen het in het C-segment alleen maar bij de Bigster? Welnee. De inkt van de brochures is nog niet droog of Dacia kijkt al vooruit naar wat er nog meer gaat komen. Het belooft nóg twee C-segmenters! Daarover later meer.

Dacia Bigster
Dacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia BigsterDacia Bigster

PRIVATE LEASE Dacia Bigster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (191)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.