Daar is-ie dan: de nieuwe Porsche 911 Turbo

Porsche 911 Turbo S
Porsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo SPorsche 911 Turbo S
We zagen 'm de laatste tijden regelmatig, met afnemende hoeveelheid camouflage, langs stuiven, maar nu is-ie officieel. De nieuwste generatie Porsche 911 Turbo raast met 520 pk de showroom in. Tegelijkertijd komt ook de Turbo S met 560 pk.

Nu we de GT3 gehad hebben, is het tijd voor de volgende stap in de 911 van generatie 991: de Turbo. Die behoudt z'n 3,8-liter zescilinder boxermotor maar die werd natuurlijk wel weer wat verder doorontwikkeld. Zodoende komt de nieuweling tot 520 pk, die via een zeventraps PDK-transmissie met dubbele koppeling naar alle vier de wielen worden gestuurd. Zodoende is 0-100 mogelijk in 3,2 seconden en de topsnelheid ligt boven de 300 kilometer per uur. Toch daalde het verbruik naar 9,7 liter per 100 kilometer. Misschien niet het meest boeiende aspect, maar dat zocht er en passant wel voor dat de vanafprijs van meer dan twee ton daalt naar € 186.700. De Turbo S is verkrijgbaar vanaf € 220.500 en heeft exact hetzelfde verbruik. Wel krijgt die 560 pk, waarmee het sprintje in 3,1 seconden is voltooid en de S doorstoomt naar 318 km/h. Porsche belooft daarbij dat de zescilinder een 'fraai turbogeluid' produceert, mede door een sound symposer.

Uiteraard werd ook het de rest van de auto weer verder doorontwikkeld. Nieuw is bijvoorbeeld de meesturende achteras, die op lage snelheid de wenbaarheid verbetert en op hoge snelheid de stabiliteit verhoogt. Ook rust Porsche de 991 Turbo voor het eerst uit met actieve aerodynamica, zowel de voor- als de achterspoiler zijn te verstellen. Dynamic Chassis Control, dat optioneel is op de Turbo en standaard op de Turbo S, stelt de bestuurder in staat de auto nog specifieker aan z'n wensen aan te passen.

Interieur
Binnenin zet de nieuwe Turbo uiteraard de lijn van de andere 991's door. Wel is er een hele bult aan nieuwe speeltjes verkrijgbaar. Neem bijvoorbeeld verkeersbordherkenning, actieve cruise control en een nieuw Burmester geluidssysteem. Ook krijgt de nieuwe Turbo optioneel volledige LED-koplampen met automatisch grootlicht, op de S is dat standaard aanwezig. Standaard staat de Turbo op 20 inch lichtmetaal in twee kleuren, dat in het geval van de S, heel racy, met een centrale wielmoer is bevestigd. Eind september staan zowel de Turbo als de Turbo S in de showroom.

Hier een eerste video met de nieuwe 911 Turbo:

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (115)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.