Cornelis: ‘Beste overbodige auto van het jaar’
Met de Porsche 911 Dakar over Marokkaanse zandduinen
13 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Samen met Damiaan neemt Cornelis het afgelopen autojaar door. Aan boord van de Porsche 911 Dakar bespreken de twee onder andere het naderende einde van een aantal Chinese automerken en is een bezoek aan de Nio-dealer dé kerstvakantietip. Uiteraard gaat het ook over auto’s. De Alfa Romeo Stelvio behoort tot de hoogtepunten van 2023, maar dan wel met dieselmotor.
Tussen al het elektrogeweld reed Cornelis het afgelopen jaar ook auto’s waarbij een laadaansluiting nog ver te zoeken is. Indrukwekkend was het om met de Porsche 911 Dakar door de woestijn te banjeren. Auto en locatie matchten perfect. Verder bood Alfa Romeo de gelegenheid om (bij daglicht, dat dan weer wel) kennis te maken met de nieuwe koplampen van de Giulia en de Stelvio. De nadruk lag meer op de vormgeving van de units dan op de eventuele lichtopbrengst. Ter kennismaking stond naast een rijtje Giulia’s met benzinemotor ook nog een Stelvio 2.2 JTD, inderdaad met een dieselmotor. Omdat Cornelis zich niet zo snel kon herinneren wanneer hij voor het laatst een nieuwe auto met zelfontbrander had gereden, is hij voor zijn eerste kennismaking met Alfa’s nieuwe koplampen in die Stelvio gestapt. De 210 pk diesel was al nooit de stilste in zijn soort en daar is niets aan veranderd, maar wat compenseert hij zijn rauwheid met een heerlijk portie trekkracht, al direct vanaf net iets boven stationair toerental. Is het weemoed, is het nostalgie? Natuurlijk, een dieselmotor in de prijslijst opnemen is een achterhoedegevecht. En toch, alle waanzinnig snelle EV’s zijn Cornelis minder bijgebleven dan die waarschijnlijk laatste diesel waar hij nu een actieve herinnering aan bewaart.
Veel van die snelle EV’s komen overigens uit China. Pakken we de verkoopcijfers van het afgelopen jaar erbij, dan zijn we bang dat een aantal van die Chinezen weer net zo snel van de markt gaan verdwijnen als dat ze waren gekomen. Tot en met november is er in 2023 slechts één JAC in Nederland geregistreerd, 131 Aiways, 223 Nio’s en 225 Xpengs. Hoe lang kun je met zulke bescheiden aantallen het licht nog laten branden? Tussen de Chinese merken die het moeilijk hebben, is 2023 ook het begin van de terugkeer van Lancia. Binnen het Stellantis-concern is Lancia neergezet als premiumlabel en inmiddels heeft het merk zijn toekomstplannen ontvouwd: volgend jaar een nieuwe Ypsilon, in 2025 komt er een reïncarnatie van de Gamma en voor 2028 staat er een Delta op het menu. Voor Nederland zijn maar liefst zes dealers gecontracteerd. Wordt Lancia daarmee wellicht net zo exclusief als een aantal Chinese merken?
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | 911 Dakar |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 8 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 313.183 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.981 cc |
Maximaal vermogen | 353 kW / 480 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 570 Nm bij 2.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.530 mm / 1.864 mm / 1.338 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.580 kg |
Laadvermogen | 380 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 245/45ZR20Prijzen |
Banden achter | 295/40ZR20Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,4 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 256 g/km |