'CO2-uitstoot woon-werkverkeer niet realistisch berekend'

Nauwkeuriger berekenen?

Snelweg A13 bij Overschie | foto: ANP

Volgend jaar moeten werkgevers registreren hoe werknemers voor hun werk reizen en hoeveel CO2-uitstoot dit veroorzaakt. Sommige werkgevers lopen hier weliswaar op voor, maar volgens een expert is de rapportage nog niet nauwkeurig genoeg.

Het is in het nieuwe jaar verplicht voor werkgevers om het 'werkgebonden personenvervoer' te rapporteren. Dit betekent concreet dat bijvoorbeeld het woon-werkverkeer, maar ook andere zakelijke kilometers moeten worden geregistreerd en de CO2-uitstoot hiervan wordt berekend. Marc Herberigs van Stichting Stimular, die bedrijven adviseert over duurzaam ondernemen, waarschuwt dat deze rapportage vanwege de ruime wetgeving niet bepaald accuraat is.

Werknemers die voor het werk met de auto reizen, hoeven bijvoorbeeld maar heel weinig gegevens door te geven. De CO2-uitstoot wordt berekend op basis van gemiddelden en dus wordt er geen onderscheid gemaakt tussen wie met een Ford Ranger naar werk komt of wie een Kia Picanto rijdt. Volgens Stimular levert dit een onrealistische inschatting van de CO2-uitstoot op. Bovendien wordt er enkel gekeken naar de directe uitstoot en niet naar 'well-to-wheel'. Ten slotte is een ander pijnpunt volgens Herberigs dat kilometers met auto's op grijs kenteken en vliegverkeer buiten beschouwing worden gelaten.

"Willen bedrijven écht effectief stappen zetten naar duurzame mobiliteit, dan is het raadzaam zelf een realistische CO2-footprint van het vervoer te berekenen en op basis daarvan verduurzamingsmaatregelen te nemen", luidt het advies. Daarbij moeten bedrijven dus een stap extra zetten naast de wetgeving, want de wetgeving op dit gebied is dus nog niet al te strikt.

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.