CNV pleit voor hogere kilometervergoeding en cao-verbetering
Van 19 naar 23 eurocent per kilometer
Het kabinet moet de maximale onbelaste reiskostenvergoeding verhogen van 19 naar 23 eurocent per kilometer. Hiervoor pleit het CNV. De Tweede Kamer debatteert dinsdag over de koopkracht.
Het CNV herhaalt nog maar eens de oproep die het onlangs al deed: de vakbond wil dat de onbelaste reiskostenvergoeding verhoogd wordt. Dat het dit nogmaals aankaart, heeft te maken met zorgelijke berichten die het CNV bereiken: "We krijgen tientallen meldingen binnen van leden voor wie het reizen naar het werk onbetaalbaar is geworden. De verwachting is dat dit ook na 1 april zo blijft. Daarom moet de belastingvrije fiscale vrijstelling omhoog", zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin.
De in 2006 ingestelde onbelaste vergoeding van 19 eurocent per kilometer kan volgens het CNV echt niet meer: "Al jaren is die 19 cent niet toereikend, maar nu zeker niet meer. Het kabinet wil pas in 2024 de vrijstelling regelen, maar wij willen dat dit nu al ingaat. Je gaat naar je werk om geld te verdienen, niet om geld te betalen." Het CNV maakt zich daarnaast sterk voor een betere reiskostenregeling in de cao's. "We spreken leden die slechts 8 cent vergoed krijgen, met een maximum van 30 kilometer. Of mensen die helemaal niets krijgen. Deze groep werkenden moet in ieder geval de huidige fiscale vrijstelling, 19 cent, ontvangen."
De oproep komt vrijwel gelijktijdig met de uitkomsten van een onderzoek dat HR-dienstverlener Visma Raet deed naar reiskostenvergoeding. Daaruit komt onder meer naar voren dat één op de vijf werknemers vreest voor financiële problemen als de werkgever de reiskostenvergoeding niet verhoogt ter compensatie van de sterk gestegen brandstofkosten.