Citroën XM 25 jaar

Citroën XM
Citroën XMCitroën XMCitroën XMCitroën XMCitroën XM
Precies 25 jaar geleden, op 23 mei 1989, presenteerde Citroën de auto die door sommigen als de laatste echte Citroën wordt gezien: de XM. De bijzondere vijfdeurs viel op door z'n design en techniek.

Kort na z'n introductie sleepte de XM al gelijk een belangrijke titel binnen, en werd Auto van het Jaar 1990. Innovatie stond dan ook hoog in het vaandel van de auto die de moeilijke taken had de CX op te volgen en de BMW 5-serie te beconcurreren. Om zeker te weten dat de vormgeving zou inslaan als een bom werd het beroemde designhuis Bertone ingeschakeld. De Italianen tekenden een zeer opvallende vijfdeurs, met scherpe lijnen en een lage, platte neus. De achterzijde bestaat vrijwel volledig uit achterlicht: een zwarte en rode balk vullen het geheel goed op.

Ook het vele glas is noemenswaardig: in totaal kreeg de XM maar liefst twaalf ruiten mee, en dan tellen we het inwendige exemplaar dat een koude nek bij achterpassagiers moet voorkomen nog niet eens mee. De Break-versie bood nog meer ruimte, en was nog een echte, vierkante stationcar.

Onder die bijzondere buitenkant vonden we al even bijzondere techniek: Citroën monteerde een nieuwe generatie van het hydractieve veersysteem, zodat de XM reed zoals alleen een Citroën kon rijden. De motoren waren iets minder innovatief: de XM was verkrijgbaar met tweeliter benzinemotoren en 2,1-liter dieselmoten, een 3.0 V6 rondde het gamma naar boven af.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.