Citroën XM 25 jaar
Kort na z'n introductie sleepte de XM al gelijk een belangrijke titel binnen, en werd Auto van het Jaar 1990. Innovatie stond dan ook hoog in het vaandel van de auto die de moeilijke taken had de CX op te volgen en de BMW 5-serie te beconcurreren. Om zeker te weten dat de vormgeving zou inslaan als een bom werd het beroemde designhuis Bertone ingeschakeld. De Italianen tekenden een zeer opvallende vijfdeurs, met scherpe lijnen en een lage, platte neus. De achterzijde bestaat vrijwel volledig uit achterlicht: een zwarte en rode balk vullen het geheel goed op.
Ook het vele glas is noemenswaardig: in totaal kreeg de XM maar liefst twaalf ruiten mee, en dan tellen we het inwendige exemplaar dat een koude nek bij achterpassagiers moet voorkomen nog niet eens mee. De Break-versie bood nog meer ruimte, en was nog een echte, vierkante stationcar.
Onder die bijzondere buitenkant vonden we al even bijzondere techniek: Citroën monteerde een nieuwe generatie van het hydractieve veersysteem, zodat de XM reed zoals alleen een Citroën kon rijden. De motoren waren iets minder innovatief: de XM was verkrijgbaar met tweeliter benzinemotoren en 2,1-liter dieselmoten, een 3.0 V6 rondde het gamma naar boven af.