Citroën sluit opvolgers voor C1 en C5 X uit

'Niet in niches'

Citroën C5 X

Van Citroën hoeven we de komende tijd geen enorme uitbreidingen in het aanbod te verwachten. De Fransen richten zich liever op de segmenten waarin het potten kan breken.

Op dit moment vind je in de Citroën-showroom de fonkelnieuwe (ë)-C3, de oudere reguliere C3, de C3 Aircross, de C4 (X), de C5 Aircross en de C5 X. Daarnaast zijn er ook nog de personenbusjes ë-Berlingo en ë-Spacetourer. Dat is nog best een brede waaier aan keuzes, maar breder zal hij niet meer worden. In gesprek met Autocar doet CEO Thierry Koskas uit de doeken dat twee segmenten (op den duur) verleden tijd zijn voor Citroën, omdat het merk niet 'in niches' actief wil zijn.

De topman legt aan dat medium uit dat er geen opvolger komt voor de reeds enkele jaren geleden afgezwaaide C1. Dat is op zich geen verrassing, Koskas benadrukt de belangrijkste reden die daarvoor al langer rondgaat: er is niet genoeg te verdienen in dat segment. Bovendien zit de nieuwe C3 wat formaat betreft weliswaar in het B-segment, maar zou je hem ook als een grote A-segmenter kunnen zien.

Wat verrassender, maar ook zeker niet onbegrijpelijk is het dat Koskas ook alvast aangeeft dat het na de C5 X klaar is voor Citroën in het D-segment. Volgens hem doet de C5 X het niet slecht, maar bestaat dat segment verder eigenlijk niet meer. Daar zit wat in; middenklassers van volumemerken zijn er niet veel meer. De nieuwe Volkswagen Passat en Skoda Superb treffen eigenlijk verder alleen maar 'premium'-concurrenten.

PRIVATE LEASE Citroën

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.