Citroën mikt met C3 Aircross ook op Berlingo-rijder

Niet zo ruim, maar wel dichterbij

Citroën Berlingo C3 Aircross

De nieuwe Citroën C3 Aircross is een stuk ruimer dan zijn voorganger en zelfs verkrijgbaar met derde zitrij. Daardoor moet hij ook de Berlingo-rijder kunnen verleiden, stelt Citroën.

Berlingo-rijder? Maar Berlingo's zijn toch busjes? In Nederland vaak wel, maar in veel andere Europese landen is dit soort compacte ‘busjes’ nog altijd erg in trek als gezinsauto. Zeker sinds de echte MPV is verdwenen is een Berlingo, Partner, Kangoo of Caddy een fijn en vooral erg ruim alternatief, vaak verkrijgbaar in een lange of korte uitvoering en met twee of drie zitrijen. ‘Ludospace’ wordt dit autotype ook wel genoemd, en ooit waren ze ook in Nederland best populair.

Tijdens de (dynamische) presentatie van de C3 Aircross, waarvan je het resultaat inmiddels op AutoWeek.nl kunt vinden, komen we bij het diner pal naast Citroën-ceo Tierry Koskas terecht. Die fluistert ons toe dat de Berlingo in veel markten zelfs iets té populair is, althans de benzineversie. Die biedt wel erg veel ruimte voor het geld, maar is in vergelijking met veel ‘echte’ personenauto’s niet zo efficiënt. Te veel Berlingo’s verkopen is daarom niet goed voor de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk Citroën, en dat kan geld kosten. In veel landen biedt Citroën daarom alleen nog de elektrische ë-Berlingo aan, maar die is met een accu van 50 kWh en een actieradius van dik 300 kilometer niet voor iedereen geschikt. Ook in Nederland staat alleen de ë-Berlingo op het personenauto-menu van Citroën, al heeft dat hier vast ook iets te maken met het feit dat de benzine- of dieselversie zich hier compleet uit de markt zou prijzen.

Europabreed zit de ludospace dus een beetje in een penibele situatie, die Citroën deels hoopt op te lossen door de bestuurders van Berlingo-achtigen tot de C3 Aircross te verleiden. Natuurlijk is het merk realistisch genoeg om te weten dat niet iedere Berlingo-rijder in een Aircross gaat stappen, want qua ruimte haalt de nieuwkomer het echt niet bij zo’n ‘busje’. Dat een deel van de ludospace-rijders wel degelijk in verleiding zou kunnen komen door de nieuwe C3 Aircross, is echter best realistisch. De auto is niet alleen veel ruimer en praktischer dan voorheen, maar ook goedkoper, nuchterder en voor het eerst verkrijgbaar als EV. Daarmee deelt hij meer dan ooit eigenschappen met de Berlingo, al blijft het verschil in met name ruimte wel groot.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.