AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Citroën maakt Nederlandse prijs DS3 Racing bekend
53
Hoewel de DS3 een lekker karretje is, ontbrak het tot nog toe aan een echt hete versie. Maar daar komt met de DS3 Racing verandering in, en we weten nu wat de hete Citroën moet gaan kosten.
Voor € 34.995 staat de sportiefste DS3 bij u op de oprit. Da's fors meer dan concurrenten als de Renault Clio RS, de Citroën komt er zelfs mee in het vaarwater van de Mini Cooper S John Cooper Works. Gelukkig biedt de DS3 wel waar voor dat geld, want de 1.6 THP motor wordt opgevoerd naar 207 pk, het koppel bedraagt een forse 275 Nm. Volgens de fabrieksopgave moet de Racing er in 6,5 seconden mee naar de 100 kunnen knallen en hoewel er geen topsnelheid wordt opgegeven, zal de 230 best te bereiken zijn.
Maar het blijft niet bij motorisch geweld alleen, ook het onderstel werd onder handen genomen. Nou stuurt de gewone DS3 niet slecht, maar met een 15 millimeter verlaagd sportonderstel, een aangepaste besturing en een 30 millimeter vergrootte spoorbreedte moet het helemaal feest worden. Het remsysteem werd eveneens onder handen genomen en de gepeperde DS3 is voorzien van speciale remmen die fading tegen moeten gaan.
Om duidelijk te laten zien de topversie te zijn werd er uiterlijk ook het een en ander gewijzigd. De toegenomen spoorbreedte is duidelijk te zien, maar ook koolstofvezelelementen zijn talrijk, evenals speciale 18" Onyx wielen en natuurlijk de bijzondere oranje lak. Binnenin moeten racekuipjes en meer koolstofvezel zorgen voor een exclusieve indruk. Naar verluidt blijft de productie beperkt tot slechts 1.000 stuks.
Om duidelijk te laten zien de topversie te zijn werd er uiterlijk ook het een en ander gewijzigd. De toegenomen spoorbreedte is duidelijk te zien, maar ook koolstofvezelelementen zijn talrijk, evenals speciale 18" Onyx wielen en natuurlijk de bijzondere oranje lak. Binnenin moeten racekuipjes en meer koolstofvezel zorgen voor een exclusieve indruk. Naar verluidt blijft de productie beperkt tot slechts 1.000 stuks.