Citroën ë-C3 – Back to Basics
Zicht op de basisversie
Meer dan 300 kilometer elektrisch bereik voor minder dan €25.000, dat is een combinatie die we niet eerder zagen in EV-land. De Citroën ë-C3 biedt het wel, maar dan moet je wel genoegen nemen met de You-variant. Hoe erg is dat?
Citroën ë-C3 You - €24.290
Met dit artikel kunnen we meteen een eerste blik werpen op de ë-C3 in You-trim, want deze betaalbare EV werd bij de introductie louter in de duurdere Max-uitvoering getoond. Die Max hadden we trouwens ook al voor onze eigen cameralens. Ten opzichte van de Max is de You goed te herkennen. Zo heeft de instapversie geen dakrails, geen ‘privacy glass’ geen led-achterlichten (helaas hebben we nog geen beeld van die units) en geen lichtmetaal. De wielen zijn een maatje kleiner: 16- in plaats van 17-inch. Onder voor- en achterbumper zit bij de Max een zilverkleurig element dat Citroën optimistisch ‘skidplate’ noemt. Ook dat ontbreekt op de You, net als het in contrastkleur (zwart of wit) gespoten dak. Bovendien heeft de Citroën ë-C3 You geen mistlampen.
Afgaande op de foto’s lijken de vrolijke, verwisselbare stripjes op de C-stijl en in de voorbumper te ontbreken op de You. Zeker weten doen we dat niet, want een officiële prijslijst is er nog niet. We moeten het doen met de informatie op de pre-order-pagina en wat we al wisten, maar dat is gelukkig best wat. Zo weten we dat led-koplampen wel degelijk standaard zijn, wel zo fijn. Wit is de standaard kleur, maar het is niet uit te sluiten dat het getoonde ‘Monte Carlo Blue’ eveneens zonder meerprijs te bestellen is. Dat staat hem wat ons betreft uitstekend. Citroën bespaart trouwens ook nog wat op lak, want in tegenstelling tot de Max krijgt de You geen verflaagje op de buitenspiegelkappen.
In het interieur vraagt Citroën grotere offers van de You-koper. Het grootste verschil met de Max is dat de You geen scherm heeft, zodat je het moet doen met een smartphone op een speciaal daartoe aangebrachte - dat dan weer wel – houder in het midden. Het scherm is straks naar verluidt wel tegen meerprijs leverbaar, dus dit ‘probleem’ is als het goed is op te lossen. Automatische climate control is er niet, airco gelukkig wel. Het gezellige stofje halverwege het dashboard lijkt te ontbreken, zodat het dashboard ook daadwerkelijk kaler en goedkoper oogt dan dat van een Max. Oogt én voelt, want ook het stuurwiel is van plastic.
Citroën C3 You
Citroën C3 Max. Let op de stoelen, het stofje op het dashboard, het stuur, de climatecontrol, de pianolak-afwerking en natuurlijk het scherm.
Kiezen
Wat missen we verder nog, als het gaat om keiharde uitrusting? Wel, zitcomfort. De bestuurdersstoel van de You is namelijk niet in hoogte verstelbaar. Bovendien heeft de basis-ë-C3 wél Citroëns bijzondere Advanced Comfort-schokdempers, maar géén Advanced Comfort-stoelen. De zetels zien er een stuk eenvoudiger uit dan die van de Max en zitten ongetwijfeld ook minder fijn. Achterin komt er nog een zetel-gerelateerde complicatie bij, want de achterbankleuning is in deze versie niet in delen neerklapbaar. Omklappen gaat dus alleen in één stuk, waarmee het bij de Ikea kiezen wordt tussen die boekenkast en je kind. Vervolgens moet die boekenkast bovendien handmatig de raampjes opendraaien, want elektrische bediening ontbreekt.
Hoewel de buitenspiegels gelukkig wel elektrisch verstelbaar zijn, ontbreekt verwarming van diezelfde spiegels. Bij regen moet je even zelf met de hendel aan de gang, want een regensensor is er evenmin. Wie de ë-C3 daadwerkelijk af en toe wil inzetten voor een lange rit, kan zich verblijden in de aanwezigheid van cruisecontrol. Een actieve noodrem, rijstrookhulp en de inmiddels verplichte snelheidslimietwaarschuwing zijn natuurlijk ook present. Parkeersensoren ook, maar een achteruitrijcamera weer niet. Hoewel de ë-C3 logischerwijs niet de veiligste nieuwe auto op de markt zal zijn, biedt hij wel standaard de 6 airbags die we ook in de Max-versie vinden.
Overzicht uitrusting Citroën ë-C3 You
Voor het overzicht zetten we nog even op een rij wat de Citroën ë-C3 You standaard niet heeft:
- Middenarmsteun voor
- Multimediascherm
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Advanced Comfort Stoelen
- Elektrische ramen achter
- Automatische klimaatregeling
- Achteruitrijcamera
- Regensensor
- Verwarmde buitenspiegels
- In delen neerklapbare achterbank
- Lichtmetaal
- Led-achterlichten
- Dakrails
En dan presenteren we ook nog even de highlights van wat de Citroën ë-C3 You standaard wél heeft:
- Advanced Comfort-onderstel
- Cruise Control
- Parkeersensoren achter
- Active safety brake en lane departure warning
- Verkeersbordherkenning/Driver Attention Alert
- 6 airbags
- Airco
- Lichtsensor
- Ledkoplampen
De ë-C3 Max heeft de zaken uit het ‘niet’ lijstje allemaal wel, maar kost ook €4.500 extra. Zeg het maar: is dat de moeite, of is er wat ‘You’ betreft prima te leven met zo’n You?
Citroën C3 You
Citroën C3 Max. Let op de wielen, de kleur-accenten, het dak, de dakrails en de buitenspiegels.
Tot slot: is €24.790 toch nog iets te duur? Dan is het goed om te weten dat er in 2025 ook nog een échte basisversie volgt, die minder dan €20.000 gaat kosten. Anders dan bij de You doe je daarmee offers op het gebied van actieradius, want door een kleinere accu komt deze nog naamloze variant maar zo'n 200 kilometer ver.
PRIVATE LEASE Citroën C3

Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 PureTech 110 EAT6 Max | Apple Carplay | Parkeersensoren | 16 Inch Lichtmetalen Velgen
- 2024
- 13.111 km

Citroën C3 You | Boordlader 11kW - 3 fasen | Dagrijverlichting | Koplampen met ECO LED verlichting
- 2025
- 10 km

Citroën C3 Plus | Dagrijverlichting | Koplampen met ECO LED verlichting | Neerklapbare achterbank 60/40
- 2025
- 10 km