Citroën ë-C3 Aircross: de Citroën die Dacia wil hebben - Vooruitblik

Ruimtelijk Dacia pesten

Citroën C3 Aircross (Illustratie: Larson)
AutoWeek 46 2023
AutoWeek 46 2023

Je leest het in AutoWeek 46 2023

Nog voordat we ook maar een meter met de elektrische ë-C3 hebben gereden, durven we die compacte Citroën met zijn relatief lage vanafprijs al een zeer interessante nieuwkomer te noemen. Die hatchback blijft niet de enige prijstechnisch interessante nieuwe EV van Citroën. De ë-C3 krijgt in de vorm van de ë-C3 Aircross een fonkelnieuwe broer!

Highlights

  • Opvolger C3 Aircross

  • Elektrisch en mogelijk als zevenzitter

  • Belooft relatief goedkoop te worden

Citroën wordt nadrukkelijk niet het budgetmerk binnen Stellantis. Geen Dacia-achtige status voor Citroën, zo drukte ceo Thierry Koskas ons op het hart tijdens de presentatie van de elektrische ë-C3. Toch lijkt Stellantis vooralsnog in de EV-wereld het Dacia-pak aan te trekken. De ë-C3 is gepresenteerd met een vanafprijs van zo’n €24.000 en later verschijnt zelfs een instapversie die zo’n twintig mille gaat kosten. Daarmee zit de ë-C3 overduidelijk in het vaarwater van de Dacia Spring. Die is er nu vanaf €21.750 en is beduidend kleiner dan de ë-C3. Verder heeft de ë-C3 een actieradius tot 320 kilometer, terwijl de kleine Roemeen in het gunstigste geval 230 kilometer uit z’n accuutje wringt. Dacia heeft naast de Spring geen andere en dus ook geen grotere EV in het aanbod, maar Citroën straks wél. Dat wordt de opvolger van de  C3 Aircross en als die hetzelfde concept volgt als de ë-C3, dan belooft dat een auto te worden waarvan Dacia zou wensen dat het die had.

Derde nieuwe label?

Tijdens de presentatie van de elektrische Citroën ë-C3 gaf het merk een glimp prijs van wat het nog meer in het vat heeft. “De ë-C3 is het begin van de vernieuwing van Citroën, het begin van een nieuwe familie. Daar hoort een SUV in het B-segment bij”, sprak topman Koskas, waarna hij schimmige flarden van die nieuwe cross-over op het scherm toverde. Die ‘SUV in het B-segment’ kan maar één auto zijn: de opvolger van de huidige C3 Aircross. Die C3 Aircross draait immers al bijna zeven jaar mee en deelt zijn techniek – net als de Opel Crossland – nog met de vórige generatie Peugeot 2008. We noemen de nieuwkomer bewust niet bij naam, omdat ook Citroën er nog niet helemaal over uit lijkt te zijn hoe het model gaat heten. Mocht Citroën van de Aircross-toevoeging afstappen, dan zou het de derde keer worden dat het merk voor zijn ruimere alternatief voor de (ë-)C3 een nieuw label kiest. De voorganger van de huidige en dus volgend jaar afzwaaiende C3 Aircross ging nog als C3 Picasso door het leven.

a href=

Citroën ë-C3 Aircross (Illustratie: Larson).

ë-C3-recept

Dankzij de designdetails die de hoogste pief van Citroën al wereldkundig maakte, weten we al hoe de opvolger van de ë-C3 Aircross eruit gaat zien. De al bekende Citroën ë-C3 lijkt bijzonder sterk op de gelijknamige auto die Citroën in onder meer India verkoopt. Optisch wijkt de ë-C3 vooral recht van voren af van zijn voor groeimarkten bestemde broertje, al houdt Citroën bij hoog en bij laag vol dat de auto’s niets met elkaar te maken hebben. Wat blijkt? Afgaande op de flarden die het merk van zijn nieuwe elektrische cross-over vrijgaf, lijkt de opvolger van de C3 Aircross straks eveneens bijzonder sterk op een model dat we al kennen. Inderdaad, eveneens uit India. Daar – en in Zuid-Amerika – werd onlangs een compleet nieuwe C3 Aircross op de markt gebracht. Het silhouet van ‘onze’ C3 Aircross-opvolger en dat van de voor groeimarkten bestemde nieuwe Citroën lijken in elk geval identiek. We hebben onze digitale tekenmeester vriendelijk, doch indringend gevraagd het ë-C3-sausje over die C3 Aircross te gieten. Het resultaat van het virtuele knutselwerk levert een vrij nauwkeurig beeld op van Citroëns elektrische ruimtewonder.

Groeispurt

Ten opzichte van de huidige C3 Aircross lijkt zijn opvolger een aanzienlijke maat te groeien. De nog kakelverse ‘groeimarkt-C3-Aircross’ is met zijn lengte van 4,32 meter namelijk een dikke vijftien centimeter langer dan het uitgaande Europese model. Tussen de voor- en achterwielen heeft hij zeven centimeter meer. Die extra centimeters heeft de auto in India en Zuid-Amerika niet voor niets, want hij is er daar als vijf- én als zevenzitter. Als de elektrische cross-over die naar Europa komt óók een zevenzitter wordt, heeft Citroën straks een vrij uniek model in handen. Voor andere elektrische zevenzitters ben je immers algauw dik €55.000 kwijt en de Franse nieuwkomer lijkt daar tienduizenden euro’s onder te duiken.

Het zou ons niet verbazen als de elektrische ë-C3 ‘Aircross’ zijn aandrijflijnen voor een groot deel leent van de ë-C3. Die is er in elk geval al met een 113 pk krachtige elektromotor, al zou het 136 pk of 156 pk sterke exemplaar dat je kent van bijvoorbeeld de e-208, e-2008 en ë-C4 de cross-over vast geen kwaad doen. Reken op een elektrische actieradius van zo’n 300 kilometer, maar dat is nog koffiedik kijken. Ongeacht waarop de nieuwe elektrische Citroën zijn eigenaren in 2024 trakteert: met zijn nuchtere veel-voor-weinig-instelling lijkt Nederlands succes gegarandeerd. Kijk maar eens hoe goed Dacia boert in ons land.

PRIVATE LEASE Citroën C3 Aircross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.