Citroën C4 X is niet duur, maar wel lekker raar - Back to Basics
Only You
Wie een gloednieuwe, maar ook wat spraakmakende auto wil, heeft met €30.000 in de hand maar weinig te kiezen anno 2024. Voor dit bedrag koop je echter wel een Citroën C4 X, en dat is in ieder geval een lekker raar ding om te zien.
Citroën C4 X 1.2 PureTech 100 You - € 30.300
30 mille. Het lijkt een heleboel geld, maar tegenwoordig ben je het al kwijt voor een Polo met een kleurtje. Dacia is op dit gebied natuurlijk een verfrissende uitzondering, maar elders vind je voor dit bedrag hooguit een redelijk uitgeruste compacte hatchback. Rariteiten worden door autofabrikanten onder druk van de marges graag vermeden, zeker in dit prijssegment. Naar kleine coupé’s of cabrio’s kun je blijven zoeken en wie wat bijzonders wil, moet minimaal 45 mille betalen voor een EV als de Hyundai Ioniq 6. Of… of je gaat naar Citroën, en bestelt daar een C4 X. De wat geforceerd ogende sedanversie van de C4 was er aanvankelijk alleen als EV, maar staat ook ‘gewoon’ met een 1.2 Puretech-benzinemotor en een handbak op de Nederlandse prijslijsten. Mooi kunnen we hem onmogelijk noemen, maar met die enorme kont en ietwat hoog op de poten staande koets is-ie in ieder geval interessant. De Citroën C4 X, waar designgoeroe Niels van Roij ook wat van vindt, doet ons denken aan de compacte en wat ongelukkig ogende sedannetjes uit de jaren 90. Nog sterker herinnert hij aan de Suzuki SX4 sedan, ook zo’n vreemde cross-over met een enorme kont. Lekker gek, en het levert nog een hoop bagageruimte op ook.
Zoals dat gaat met rariteiten, is het lastig om een concurrent aan te wijzen voor deze C4. Daarbij helpt het niet dat de auto een beetje tussen twee segmenten in zweeft: hij is te groot om een Polo-concurrent te zijn, maar zit toch ook weer onder de Golf. Tel daar die hoge sedanvorm bij op en je hebt oprecht een uniek aanbieding, met een voor zijn formaat behoorlijk scherpe prijs bovendien. Voor het genoegen van die rare ‘X’-carrosserievorm betaal je €900 extra. Bovendien lever je de handige grote achterklep in, maar met 510 tegen 380 liter biedt de X wel veel meer ruimte dan een hatchback onder de hoedenplank.
Geen Advanced Comfort Seats
Wie zo’n C4 X op benzine en met een handbak bestelt, heeft verder maar weinig te kiezen. Hij is er namelijk maar in één uitvoering, de ‘You’. De automaatversie is er juist alleen als Plus en als Max, met de bijbehorende fors hogere prijzen. Ten opzichte van de Plus doet een You het zonder verstelbare bagageruimtevloer, zonder navigatie en zonder ledkoplampen. Bovendien is het interieur bij de You bekleed met een eenvoudiger stofje, ontbrekende Advanced Comfort Seats waar Citroën furore mee maakt en heeft de You geen elektrisch inklapbare buitenspiegels. Opvallender (letterlijk) is het feit dat de handgrepen bij de instapversie niet zijn meegespoten in carrosseriekleur, die zonder bijbetaling overigens uni-wit is. Heel kleurrijk is zo’n C4 X überhaupt niet: we tellen twee soorten wit, één zwart, twee grijstinten en – vooruit – een rood.
Ondanks alles wat de You niet heeft, heeft hij gelukkig ook heel veel wél. In die categorie noemen we graag de automatische climatecontrol, de cruisecontrol, de middenarmsteun, de parkeersensoren, het 10-inch touchscreen en het onderstel met ‘progressive hydraulic cushions’-technologie, al werkt dat bij de C4 aanzienlijk minder fijn dan bij grotere modellen. De 18-inch wielen mogen er qua formaat ook zijn, al gaat het wel om stalen exemplaren met wieldoppen.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 X PureTech 100 You |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.975 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.600 mm / 1.800 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.200 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 650 kg |
Banden | 195/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 120 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C4
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Max 1.2 Puretech 130pk Automaat ADAPT. CRUISE | 18''LM | MASSAGE VOOR | HUD | PDC + CAM. V&A | NAVI | DAB
- 2024
- 11.056 km

Citroën C4 PureTech 130PK S&S EAT8 Automaat Max, Rijklaarprijs | Leder | Navigatie | DAB+ | Two Tone | Stoelverwarming | HUD
- 2024
- 14.280 km

Citroën C4 1.2 Puretech Max | Automaat | 360° Camera | Keyless Entry & Start
- 2024
- 10.106 km