Citroën C3L op komst

Schone schijn

Citroën C3L

Citroën heeft een compacte sedan in zijn ontwikkelingskamers staan die lang niet zo nieuw is als zijn wél degelijk nieuwe modelnaam doet vermoeden. We heten welkom: de C3L.

Wie grote hoop hield dat Citroën een nieuwe compacte sedan op de Europese markt gaat brengen, moeten we direct teleurstellen. De C3L die op deze foto's zichtbaar is, gaat de Chinese landsgrenzen niet verlaten. Toch is de nieuwkomer een interessant geval, zeker omdat 'ie plonst in de vijver waaruit de Chinese consument al vijf sedans kan vissen. Dongfeng-Citroën, de Chinese joint-venture van Citroën, verkoopt in China namelijk niet alleen de C-Elysee, maar ook de C4L, de C4 Sedan, de C5 én een C6.

De Citroën C-Elysee is het technische broertje van de Peugeot 301, een auto die je moet zien als de sedanversie van de vorige generatie 208. De auto op deze foto's, de C3L, gaat die auto níet vervangen, maar is op technisch vlak gewoon een tweelingbroer van die auto. De snuit van de C3L is direct afkomstig van de C3-XR, een in Europa eveneens niet leverbare cross-over die op hetzelfde oude Citroën-platform staat en dat heeft een reden. In feite is deze C3L namelijk de sedanversie van die cross-over. Zelfs de portieren zijn ogenschijnlijk uitwisselbaar, al is de raampartij van het achterportier met chroomwerk aangekleed. Net als die C3-XR staat deze C3L vrij hoog op zijn poten en daarmee valt 'ie te typeren als een 'cross-sedan' in de stijl van modellen als de Lada Vesta Cross en Dacia Logan Stepway.

De C3L is 4,51 meter lang, en dat is acht centimeter meer dan de 4,43 meter tellende C-Elysee. In de hoogte overtreft de C3L zijn conventioneler gevormde broer met enkele centimeters, onderaan de streep torent de C3L 1,51 meter boven het asfalt uit. Op de motorenlijst zet Citroën de in China bekende bekende atmosferische 1.6 die 117 pk levert, al is ook een geblazen 1.2 leverbaar die 1 pk minder ophoest.

PRIVATE LEASE Citroën

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.