Citroën C3 X: elektrische cross-over met sedankont
Kleintje C4 X
De Citroën C4 X met zijn sedankont een eigenaardige cross-over, maar wel een die het merk naar meer doet verlangen. Citroën lijkt het concept van de C4 X naar een kleiner segment te gaan vertalen. Op deze foto's zien we wat zomaar eens de Citroën C3 X zou kunnen zijn.
De nieuwe Citroën C3 komt eerst met elektrische aandrijflijnen naar Nederland en krijgt later ook versies met mild-hybride benzinemotoren. De C3-familie wordt hier spoedig uitgebreid met een tweede model en ook daar komt een elektrische variant van. Die nieuwkomer is al aangekondigd en fungeert straks als opvolger van de technisch op leeftijd rakende C3 Aircross. Net als de nieuwe Citroën C3 wordt die C3 Aircross een voor de Europese markt aangepaste versie van een model dat in onder meer India en Zuid-Amerika al eerder op de markt kwam, al dan niet met elektrische aandrijflijnen. De nieuwe C3-familieleden lijken bekend. Lijken, inderdaad. Citroën heeft kennelijk nóg een variant voor de C3-familie in het vat zitten, zo blijkt uit deze spionagefoto's.
"Wacht even", horen we je denken. "Is dit dan niet gewoon de nieuwe C3 Aircross voor de Europese markt?". Dat lijkt inderdaad de suggestie te zijn die de Fransen met dit ingepakte prototype willen wekken. Niets is minder waar. Wie goed kijkt ziet dat de daklijn kunstmatig verder naar achteren is doorgetrokken en dat de complete schouderlijn en raampartij vanaf omstreeks de B-stijl is verhuld met delen die de indruk moeten wekken dat er onder het stickerwerk een cross-over met een traditionele rechte kont schuil gaat. Het lijkt er echter sterk op dat dit wel een cross-over wordt, maar dan een met een sedanachtige bilpartij zoals de C4 X heeft.
De Citroën C4 X is geen verkoopknaller, maar is wél lekker eigenwijs.
Komt de Citroën C3 X - zoals we hem voor het gemak maar zullen noemen - dan ook deze kant op? Dat valt nog te bezien, maar heel aannemelijk is dat niet. Sedans in het segment waarin de C4 X opereert gaan in Europa al niet als warme broodjes over de toonbank en in het B-segment waarin het de C3's heeft gepositioneerd lijken dergelijke vierdeurs modellen het al helemaal lastig te krijgen. In India en Zuid-Amerika, waar de introductie van de nieuwe C3-familie voorrang heeft gekregen, zijn compactere sedans wél relatief populair. Zo verkoopt Hyundai in grote delen van Zuid-Amerika bijvoorbeeld de HB20S en Chevrolet de Onix Plus. Volkswagen levert op zijn beurt in zowel Zuid-Amerika als India de Virtus, terwijl Hyundai en Suzuki er de Verna en de Dzire verkopen. We verwachten dat Citroën de 'C3 X' vooral in deze markten gaat voeren als antwoord op dergelijke sedans.
Wat techniek betreft leunt de C3 X straks helemaal op de spullen die in de genoemde landen ook aangeboden worden door de C3 en C3 Aircross. Reken dus op 1,2-liter benzinemotoren én op een volledige elektrische versie. Citroën heeft het aangedurfd om de C4 X naar Europa te halen. Hoewel dat verkooptechnisch geen hardloper is, is het niet ondenkbaar dat het merk de stoute schoenen aantrekt en de C3 X hierheen haalt. Zou jij dat een goede move vinden?
PRIVATE LEASE Citroën C3
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C3 1.4i-16V Ambiance Ecc|Cuise|Elektr. pakket|Iso-fix|
- 2007
- 131.209 km

Citroën C3 1.4i-16V Exclusive automaat | incl garantie! | Nieuw door ons geleverd! |
- 2008
- 138.139 km

Citroën C3 New 1.2 Turbo Plus 100pk I Apple Carplay/Android Auto I Parkeersensoren I Airconditioning
- 2025
- 9 km