Citroën Ami opgefrist: knipoog naar de Eend

Vleugeltjes en ribbeltjes

Citroën Ami
Citroën AmiCitroën AmiCitroën AmiCitroën AmiCitroën AmiCitroën AmiCitroën AmiCitroën Ami Buggy VisionCitroën Ami Buggy VisionCitroën Ami Buggy VisionCitroën Ami Buggy VisionCitroën Ami Buggy VisionCitroën Ami Buggy VisionCitroën Ami Buggy Vision

De moderne Citroën Ami lijkt in vrijwel niets op de klassieker waarmee hij zijn naam deelt en nu komt hij er nóg verder van af te staan. De vernieuwde Ami kruipt nu wat meer richting de 2CV.

Citroën stapte alweer bijna vijf jaar geleden in het 'avontuur' dat moderne stedelijke mobiliteit heet. Daarvoor stofte het de naam Ami af en drukte die op een guitig ogend elektrisch brommobiel-achtig autootje. Een EV waarmee je hier in Nederland al met een bromfietsrijbewijs mag rijden. Hoewel het dus geen auto pur sang is, staan we er toch graag bij stil af en toe. Zeker vandaag, want nu toont Citroën hem in stevig vernieuwde vorm.

Je herkent hem nog meteen als de Citroën Ami, maar er zijn toch wat meer dingen veranderd dan je wellicht denkt. Om te beginnen zijn zowel aan de voor- als achterkant (het moet wel symmetrisch blijven) de lampen een verdieping omhoog verhuisd. Daarnaast krijgt de Ami wat opvallender wielkasten. Citroën trekt daarbij zelfs een lijntje naar de 2CV, want volgens de Fransen moeten de nieuwe wielkasten van de Ami wat doen denken aan die van de Eend. Een sterkere knipoog naar de 2CV zien we net iets daarboven, want daar zitten schuine ribbeltjes; een verwijzing naar de koelopeningen die ongeveer op die plek zaten bij de oer-2CV. Volgens Citroën zijn de knipogen naar de 2CV niet zomaar uit de lucht komen vallen: de Fransen vinden de Ami immers een vervoermiddel dat net als de 2CV uitblinkt in eenvoud en gemak.

Citroën Ami Buggy Vision.

Onderhuids blijft het bij hetzelfde, dat betekent dat de Citroën Ami nog steeds een topsnelheid van 45 km/h heeft, met een actieradius van 75 km op een acculading. In het interieur zijn er evenmin grote wijzigingen. Citroën grijpt de presentatie wel meteen aan om de Ami in een avontuurlijker jasje te hijsen. Met de Citroën Ami Buggy Vision herhaalt het wat het eerder al deed met de My Ami Buggy. Ook deze ruige rakker staat op speciale offroadbanden, moet het zonder de reguliere portieren stellen, heeft een oprolbaar stoffen dakje én een dikke dakspoiler. Zo te zien kun je zelfs een surfboard meenemen, je kunt het maar nodig hebben! Leuk retrodetail zijn de gele koplampjes.

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.