Chrysler 300C SRT8: 0-100 in vijf tellen

Chrysler 300C SRT8: 0-100 in vijf tellen
Chrysler 300C SRT8: 0-100 in vijf tellenChrysler 300C SRT8: 0-100 in vijf tellenChrysler 300C SRT8: 0-100 in vijf tellenChrysler 300C SRT8: 0-100 in vijf tellenChrysler 300C SRT8: 0-100 in vijf tellen
De nieuwste versie van de in Amerika enorm populaire Chrysler 300 is reuze snel. Het is de 300C SRT8, met de door SRT (het equivalent van AMG) getunede V8-motor met 425 pk. .
De nieuwste versie van de in Amerika enorm populaire Chrysler 300 is reuze snel. Het is de 300C SRT8, met de door SRT (het equivalent van AMG) getunede V8-motor met 425 pk.

De Chrysler 300 is in Amerika een regelrechte hit. Niet alleen omdat de vormgeving veel mensen aanspreekt, maar ook omdat zijn rijkwaliteiten, uitrusting en motorisering dik in orde zijn. De beschikbaarheid van de Hemi V8 in de 300C is een groot voordeel: maar liefst 43 procent van alle verkochte 300's is een C. De rest wordt geleverd met een 2,7- of 3,5-liter V6.
Ook in Europa valt de stoere Chrysler op. Wij kunnen hier zijn vormgeving ook wel waarderen, al past hij met zijn formaat en prijs vanaf zo'n 50.000 euro niet bepaald in het populaire segment.
Nu is er dus een nog snellere versie, de 300C SRT8. Kenners weten het al:  SRT staat voor Street & Racing Technology en het getal geeft het aantal cilinders aan. SRT is de performancedivisie binnen de Chrysler Group, ofwel de Amerikaanse evenknie van AMG, al heeft die laatste een veel langere historie en een enorme staat van dienst.
Het SRT-team werd in 2002 naar aanleiding van het succes van de Viper SRT10 in het leven geroepen als een combinatie van alles wat zich bij Chrysler met 'performance' bezig hield: Motorsports engineering, Viper development en Mopar Performance Parts engineering.
Nu is de 300C met zijn 340 pk sterke 5,7-liter Hemi V8 al een snelle versie, maar SRT had daar andere ideeën over. Het blok werd versterkt en opgeboord tot 6,1-liter. Met tal van andere maatregelen resulteerde dat in een vermogen van 425 pk, 85 pk meer dan van de 5,7-liter Hemi, terwijl het maximum koppel met 44 Nm is toegenomen tot 569 Nm. De SRT8-motor is nu de snelste V8 die ooit door Chrysler is gebouwd: sneller dus dan de legendarische Street Hemi uit 1966.
Uiteraard is de SRT8 ook voorzien van specifieke zaken die SRT gebruikt voor zijn versies. Zo hebben de stabilisatorstangen vóór en achter een grotere diameter en zijn de veren aangepast. De SRT8 heeft Bilstein schokdempers, Brembo remmen met vier zuigers per cylinder en hij staat op speciale 20-inch aluminium wielen met Goodyear F1 Supercarbanden.
Aan de buitenkant herken je de SRT8 aan de dieper vallende bumperspoilers, vóór met luchtinlaten voor extra koeling van de remmen. Verder is de met een verchroomde rand omlijste grille in de carrosseriekleur uitgevoerd, net als de buitenspiegels en de deurhendels. Achterop de kofferklep zorgt een spoiler voor meer neerwaartse druk en zien we een SRT-badge.

Nul tot honderd in vijf tellen
Als we voor de fotosessie met de 300 naar downtown Detroit rijden, merken we dat de snelste 300 niet zó opvalt dat de mensen opzij springen als ze hem horen aankomen. Uiteraard heeft hij zo'n fraaie V8-roffel en als je op het gaspedaal trapt, gromt hij vervaarlijk. Maar dát geluid zijn ze in Motown kennelijk nog niet vergeten. We gaan vlot met het verkeer mee naar het stadion van de Detroit Tigers en de grote Chrysler gedraagt zich absoluut geciviliseerd. Laat zich gewillig door de straten sturen en gehoorzaamt netjes als we de straat voor het stadion indraaien. Hij verwerkt de stomende putdeksels en slechte stukken in de weg gelaten en in de rijk uitgerust cockpit merk je er dan ook niet zo veel van.
Als het poseren klaar is, snellen we weg, naar een verlaten plek waar we de opgepepte Hemi V8 eens even lekker aan het werk kunnen zetten. Vanaf bijna 5000 tpm is de V8 op z'n best. Dan breekt zijn enorme kracht los. Schakelen hoeft niet, maar kan wel: de SRT8 wordt immers alleen maar geleverd met de door Mercedes ontwikkelde sequentiële vijftraps automaat.  Die doet zijn werk zonder omhaal. Tijdens het accelereren schakelt hij niet al te snel, maar laat de motor mooi op toeren doortrekken. Hij doet er trouwens maar 5 tellen over om van stilstand naar 100 km/h te sprinten!
Op een kronkelende weg door het bos laat de grote sedan zijn ware aard zien. Via zijn fors bemeten stuurwiel volgt hij commando's behoorlijk rap op, al is ie niet razend snel, hij is wel precies. Gelukkig is het EPS zodanig afgesteld dat er speelruimte overblijft. Je kunt echt nog wel zijn kont een beetje omgooien. Het is eigenlijk verbazingwekkend, zo gemakkelijk en stevig de vijf meter lange sedan zich op snelheid voegt naar de niet geringe wensen van zijn bestuurder. En dan denken we echt niet alleen aan het motorvermogen, maar juist ook aan het onderstel, waarmee de SRT zich kwalificeert als een raszuiver 'performance' model.
Bij een topmodel als de SRT8 mag je natuurlijk een rijke standaarduitrusting verwachten. De stoelen zijn met leer en suède bekleed en hebben extra dikke zijkanten voor een stevige zit. Chrysler heeft het binnenin helaas nogal saai gehouden. Alleen aan de geborduurde SRT-logo's in de rugleuningen van de verwarmbare voorstoelen en het instrumentenpaneel met kilometerteller die tot 180 mijl per uur (290 km/h) gaat, kan je zien dat het om een bijzondere versie gaat. Die snelheid zal de 300C SRT8 niet halen, want hij is op 250 km/h begrensd.
We moeten trouwens nog tot het volgende voorjaar op de SRT8 wachten en daarom is er ook nog geen prijs bekend. Maar we denken zelf dat hij ergens in de 80.000 euro gaat kosten.