AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Chevrolet Volt in VS te koop: 41.000 dollar
28
Amerikanen kunnen de elektrische Chevrolet Volt al bestellen. Die kost 41.000 dollar (29.000 euro) maar er kan daarna een bedrag oplopend tot 7.500 dollar met de inkomstenbelasting verrekend worden wat een nettoprijs van 33.500 dollar kan opleveren.
Leasen is in de VS populair, en dan stap je voor 350 dollar per maand in de elektrische auto met range extender. De leaseperiode bedraagt dan 36 maanden. Later dit jaar zullen de eerste klanten de Volt in ontvangst nemen. De levering begint in Californië, New York, Michigan, Connecticut, Texas en New Jersey, inwoners van Washington D.C. hebben ook al de mogelijkheid een Volt te gaan rijden.
Voor 41.000 dollar koop je in de VS een hele dikke BMW 3-serie of een topversie van de Chrysler 300 (bij ons de 300C) en om Chevrolet te blijven, de Camaro is er al vanaf 23.530 dollar. Maar dan heb je geen schone auto waarmee je een milieustatement maakt.
Kopers krijgen op het lithium-ion accupakket 8 jaar of 160.000 kilometer garantie. De accu's kunnen via een 120 Volt-aansluiting worden opgeladen, de eerste 4.400 kopers krijgen een 240-volt oplaadzuil thuis bij hun Volt geleverd.
Met opgeladen accu's komt de Chevrolet Volt geheel elektrisch aangedreven 64 kilometer ver bij. Daarna springt een verbrandingsmotor bij. Die werkt als generator zodat het accupakket wordt opgeladen. Dat verhoogt de actieradius tot 500 kilometer. Totdat de 1.4 benzine geen brandstof meer heeft.
In Europa en China moeten kopers nog geduld hebben tot eind 2011, dat geldt overigens ook voor het zustermodel van de Chevrolet Volt, de Opel Ampera, waarmee we onlangs konden kennismaken.