Chevrolet Tahoe: 2,5 ton in 5,8 seconden naar 100 km/h

Overdaad

Chevrolet Tahoe RST Performance Edition

Hoe verplaats je 2.500 kilo zo rap mogelijk van A naar B? Met een gigantische 6,2-liter V8 natuurlijk. Chevrolet komt met een nieuwe sportieve topversie van zijn op één na grootste SUV: de Tahoe.

Momenteel is in Detroit de North American International Auto Show gaande, een vooral Amerikaans autofeestje waar - als we de nieuwe Mustang even vergeten - voor de Europese markt nauwelijks relevant nieuws wordt gepresenteerd. De Amerikaanse automarkt steekt dermate anders in elkaar dan de Europese dat er zo nu en dan wel heel opmerkelijke nieuwkomers worden getoond. Een daarvan is afkomstig van Chevrolet: de Tahoe RST Performance Edition.

In Nederland staan SUV's als de 5,2 meter lange Mercedes-Benz GLS te boek als grote jongens, maar in de Verenigde Staten zijn ze van die afmetingen bepaald niet onder de indruk. Zo strekt Chevrolets grootste SUV - de Suburban - zich uit over een afstand van maar liefst 5,74 meter. Een stapje onder die Suburban staat de formaattechnisch ook zeker indrukwekkende Tahoe. Deze Tahoe is met 5,35 meter nog eens 15 centimeter groter dan de al genoemde GLS en legt dan ook een niet bepaald subtiele 2.500 kilo in de schaal. Van de Tahoe bestond al een 'sportieve' topversie die luistert naar de naam RST. Daar komt de Tahoe RST Performance Edition nog eens boven.

Chevrolet Tahoe RST Performance Edition

Chevrolet Tahoe RST Performance Edition

De Chevrolet Tahoe RST Performance Edition heeft net als de RST een werkelijk immense achtcilinder onder de kap. In de RST Performance Edition is die 6,2-liter V8 echter nog iets krachtiger. Hij krijgt er zo'n 13 pk bij en stampt nu 439 pk en 633 Nm via een tientraps automaat naar het asfalt. Met dat vermogen beukt de 2,5 ton wegende kolos zich in 5,8 seconden naar een snelheid van 97 km/h (60 mph). Zijn topsnelheid ligt met 200 km/h zo'n 20 km/h boven die van de RST en dat is gezien het frontale oppervlak van de 1,92 meter hoge SUV alsnog niet verkeerd.

Chevrolet doet meer dan slechts het vermogen van de V8 opschroeven. Zo profiteert de RST Performance Edition - waarvan de afkorting in zijn naam staat voor Rally Sport Truck - van upgrades die Chevrolet in de voor politiekorpsen bestemde versie van de SUV schroeft. De Tahoe RST Performance Edition heeft namelijk de straffere veren en dempers van de pursuit-Tahoe, waarmee hij aan de voorzijde 1 centimeter en achter 2 centimeter dichter tegen het asfalt komt te liggen. Achter de 20-inch wielen met eromheen speciaal Firestone Firehawk Pursuit-rubber - het klinkt al indrukwekkend - houdt zich Brembo-remmerij met Torch Red-kleurige klauwen schuil. De schijven zijn aan de voorzijde 25 procent groter dan die bij de 'reguliere' Tahoe RST. Trap je de Tahoe bij een snelheid van 97 km/h volledig op de rem, dan sta je na 40,5 meter stil. De al bestaande Tahoe RST heeft bij die snelheid een remweg van 42,5 meter.

Volledig mesjogge? Natuurlijk, maar laten we eerlijk zijn, dat is de 612 pk sterke Mercedes-AMG GLS 63 evenzeer en dat maakt dergelijke beulen van SUV's vanwege die overbodigheid misschien wel zo leuk.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.