Carpoolmotieven nader onderzocht
De mensen achter Toogethr, een telefoonapplicatie waarmee carpoolafspraken zijn te maken, hebben uitgezocht waarom we nou eigenlijk bij elkaar in de auto springen. Voorgaande jaren was duurzaamheid de grootste motivatie om je auto open te stellen voor andere forenzen, gevolgd door sociale en dan pas financiële motieven. Dit jaar is het lagere kostenplaatje de grootste aanjager.
36 procent van de carpoolers biedt alleen een instapplekje aan en 21 procent wil alleen meerijden. 43 procent is bereid om zowel mee te rijden als mensen mee te nemen. Voor de eerste groep is het helpen van anderen het belangrijkste motief. Het lagere kostenplaatje en duurzaamheid volgen als tweede en derde motief. Voor de 'alleen meerijders' staat het financiele plaatje bovenaan de motievenlijst en de groep die zowel aanbiedt als mee wil rijden laat zich ook door het lagere kostenplaatje bij elkaar in de auto ziten.
De Toogethr applicatie maakt gebruik van sociale netwerken om afspraken te maken over het carpoolen. Er worden ritten aangeboden en gezocht. Minder verspilling en vervuiling zijn op hun beurt weer de beweegredenen van de initiatiefnemers om de dienst aan te bieden.
Lees ook

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer

In naoorlogs Engeland was brood en melk nog op de bon toen Jaguar snelste auto ter wereld bouwde

Noorse tunnel krijgt twee onderzeese rotondes en verkort reistijd met tien uur

Wat hadden we graag naar de BSO willen boenderen met de Opel Meriva OPC ...
