Caparo T1 Evolution: ruim 700 pk op 500 kg!

Caparo T1 Evolution
De Caparo T1 geldt al als één van de meest intimiderende auto's die de openbare weg op mogen, maar de fabrikant vindt dat het allemaal nog best wat heftiger kan. Als je dat ook vindt, dan is de T1 Evolution je auto.

De huidige Caparo heeft een 3,5-liter V8 en is goed voor 575 pk. Minder dan de nieuwste hypercars mobiliseren, maar in combinatie met een gewicht van nog geen 500 kilogram de garantie voor extreme prestaties. De sprint naar 100 km/h kost 2,5 seconden en de topsnelheid is 330 km/h.

De Evolution gooit er echter nog een schep bovenop. Het merk meldt trots dat de aandrijflijn voortaan goed is voor 'meer dan 700 pk'. Aangezien het gewicht waarschijnlijk niet of nauwelijks zal stijgen, zal dat voor nog extremere sprintcijfers zorgen. Die cijfers kan of wil het Britse merk overigens nog niet melden.

Gelukkig belooft Caparo wel een update voor het chassis, wat voor extra veiligheid zorgt. De wielophang wordt aangepast om het extra vermogen aan te kunnen. Ook zijn er ABS, traction control en stability control.

O ja: de T1 Evolution is volgens Caparo ook comfortabeler dan z'n voorganger, maar we vermoeden dat doodsbange passagiers daar op het circuit - de natuurlijke habitat van de auto - daar weinig van zullen merken.

Het is nog niet bekend of de T1 Evolution net als de originele T1 straatlegaal is. Ook de exacte introductiedatum is nog onduidelijk.

De originele T1 kwam overigens niet alleen in het nieuws door zijn indrukwekkende sprintcijfers: bij een roadtest van Fifth Gear vloog een Caparo in brand en kon presentator/coureur Jason Plato tenauwernood ontkomen.

Om je een idee te geven van het extreme prestatiepotentieel van de originele Caparo T1, hier een video van een exemplaar dat Porsches op de Nordschleife vernedert:

Video

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.