Cadillac CTS-V met 400 pk sterke V8

Cadillac CTS
Cadillac heeft in New York de snelle V-versie van de CTS onthuld. Onder de kap staat de 400 pk sterke V8-motor uit de Chevrolet Corvette.

Cadillac heeft in New York de snelle V-versie van de CTS onthuld. Onder de kap staat de 400 pk sterke V8-motor uit de Chevrolet Corvette.

De Cadillac CTS mag dan in Europa nog even op zich laten wachten, de auto wordt in Amerika goed verkocht. De luxe GM-divisie hoopte op 35.000 exemplaren in het eerste jaar, maar dat zijn er 50.000 geworden. De CTS heeft nu gezelschap gekregen van de CTS-V, een high performance uitvoering, waarbij gebruik is gemaakt van de LS6 V8 die we kennen uit de Chevrolet Corvette. De motor levert 400 pk en heeft een maximum koppel van 530 Nm.
Cadillac wil af van het imago van een 'floaty boat' en de V-serie is een nieuwe stap in de richting om weer auto's aan te bieden met krachtige motoren.
De CTS-V is de eerste van een nieuwe serie, die moet gaan concurreren met de M-modellen van BMW en de AMG-versies van Mercedes-Benz.
De CTS was niet ontworpen voor zo'n grote motor, dus moesten zowel chassis als de V8 worden aangepast om het 'huwelijk' tot stand te brengen. Zo zijn uitlaatspruitstuk en carterpan en zelfs de peilstok gewijzigd. Maar er zijn ook veel wijzigingen geweest om de wegligging te verbeteren, terwijl een nieuwe schakelpook ervoor moet zorgen voor een beter gevoel en minder vibraties. Om het grotere koppel te kunnen verwerken heeft Cadillac onder meer de achterwielophanging verstevigd, terwijl ook de achteras is vervangen.
Uiteraard zijn er ook grotere (Brembo)remmen toegepast.
De CTS-V heeft verder een grote luchtinlaat onder de voorbumper, zijskirts en een grotere achterbumper gekregen. Opzij zien we V-badges en achter laten de twee uitlaatpijpen zien dat het een 'V' is, al staat er ook nog een logo op de achterplecht.
De unieke neus met de extra sleuven voor koellucht voor de remmen is trouwens uniek. Het is voor het eerst dat Cadillac terug is gegaan van de zogenaamde 'egg crate' ontwerp naar het 'mesh'-ontwerp. Het is een detail dat op speciaal verzoek van GM-baas Bob Lutz is toegepast en dat we natuurlijk al kennen van Bentley en Jaguar. De CTS-V staat op speciale zevenspaaks aluminium 18-inch wielen met nieuwe lage profielbanden. Er zijn ook twee nieuwe info-displays, waarop na een druk op een kop, bij voorbeeld te zien is hoeveel G-kracht je in de laatste bocht hebt ondergaan. De snelle Cadillac bereikt een top van ruim 250 km/h en legt de sprint van 0-100 km/h af in zo'n vijf seconden.



Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.