AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bumperklever nieuwe topergernis
112
De Nederlander stoort zich in het verkeer het meest aan bumperklevers. Het is de nieuwe topper in de Ergernis Top Tien van het KLPD. De linksrijders is daarmee van de nummer één positie verdwenen.
Het KLPD gebruikt de Ergernis Top Tien als leidraad bij de surveillance voor de aanpak van ergerlijk en gevaarlijk rijgedrag. De verkeerspolitie ziet de Top Tien als etiquette voor veilig en verantwoord gedrag.
Het bumperkleven is dit jaar de topergernis. Vorig jaar stond die nog op een tweede plaats. Alcohol- en drugsgebruik in het verkeer is vanaf de negende plaats doorgestoten naar de tweede plek in de Ergernis Top Tien. Agressief rijgedrag komt vanuit het niets op de derde plaats. Daaronder worden zaken als toeteren, gebaren en seinen verstaan.
Het onnodig linksrijden, is dit jaar vanaf de eerste plaats gedaald naar plek vier. Hinderlijk langzaam rijden staat dit jaar op plaats vijf. "Rijd dus met de stroom mee," aldus het KLPD. En hoewel te snel rijden in de Top Tien dit jaar helemaal niet voorkomt wordt toch het advies gegeven de maximumsnelheid te respecteren. Langdurige inhaalmanoeuvres staan op plaats zes. "Haal vlot in. Langdurige manoeuvres houden het verkeer op."
Hinder bij het in- en uitvoegen staat op plaats zeven. "Pas uw snelheid aan het overige verkeer aan en geef elkaar de ruimte." Het voorbijrijden van de file over de vluchtstrook is ergernis nummer acht.
Hinderen bij het wisselen van rijstrook is de nummer negen. "Neem de ruimte als u gaat inhalen. Door te snel of op een foute manier van rijstrook wisselen, moeten andere weggebruikers gaan remmen en dat leidt tot gevaarlijke situaties en filevorming." De laatste ergernis is het onjuist gebruik van de richtingaanwijzer.
Dit jaar zijn het voeren van onjuiste verlichting, rechts inhalen en te hard rijden bij wegwerkzaamheden uit de Ergernissen Top Tien verdwenen. Toch mogen we ons op dat gebied niet rijk rekenen: "Gelet op de gevaarzetting van deze overtredingen zal de verkeerspolitie hier onverminderd tegen optreden."
Lees ook
Achtergrond
Hoe Irmscher met een Omega-neus het leven van de Opel Manta wilde rekken
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage