AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Buick Velite concept car
Buick laat op de autotentoonstelling in New York de Velite concept car zien. Het is de tweelingbroer van de Opel Insignia en het eerste Amerikaanse model op het Zeta-platform.
Buick laat op de autotentoonstelling in New York de Velite concept car zien. Het is de tweelingbroer van de Opel Insignia en het eerste Amerikaanse model op het nieuwe Zeta-platform.
Dat het menens wordt met de terugkeer van achterwielaandrijving op de grotere modellen van de Amerikaanse automobielfabrikanten blijkt opnieuw op de New York Auto Show, die 8 april zijn poorten opent voor het publiek.
De eerste tekenen dienden zich al aan met de komst van de Chrysler 300C en de zojuist onthulde nieuwe Cadillac STS heeft eveneens achterwielaandrijving. Op de show in Detroit presenteerde GM trouwens ook al drie kleinere modellen met aandrijving op de achterwielen, alle gebouwd op het Kappaplatform. In New York staat nu het eerste Amerikaanse GM-model op de nieuwe Zetabodemplaat. De wereldprimeur ging overigens naar de Opel Insignia, die in Frankfurt werd onthuld.
Het Zetaplatform is ontwikkeld voor auto's in de luxe (zaken)klasse. Buick is de eerste Amerikaanse divisie van General Motors die het platform gebruikt voor de Velite concept car.
Met een wielbasis van 2,92 m en een lengte van 4,72 m biedt de Velite cabriolet ruim plaats aan vier personen. De carrosserie is ontworpen in GM's Advanced Studio in Warren, bij Detroit, maar de auto wordt gebouwd in Italië bij Bertone.
GM benadrukt dat Buick een wereldmerk is en al zien we geen modellen van de divisie in Europa, in China is Buick al jaren actief in de vorm van een Sjanghai GM, een 50/50 samenwerkingsverband, dat eind 1998 al de eerste Buick produceerde.
Hoe dan ook, de Velite is voorzien van de nodige historische kenmerken, zoals de uitgesproken grille, de zogenaamde port-holes de 'patrijspoortjes' in de schermen en de boattail achterkant uit de dertiger jaren, al vinden wij dat laatste wat vergezocht.
Om de Aziaten te paaien, is het interieur niet afgewerkt met een fraaie houtsoort, maar voorzien van lak met bladgoud. Uiteraard ontbreekt leer daar niet en Buick maakt gebruik van drie tinten.
De zachte cabriokap kap verdwijnt onder een afdekking die aan de achterkant van de auto scharniert, terwijl de motorkap aan de voorkant scharniert. Onder die kap staat een experimentele Buick 3,6-liter V6 VVT met dubbele turbocharger en tussenkoeler. De motor levert 400 pk en heeft een koppel van 542 Nm. Hij is gekoppeld aan een Hydra-matic zestraps sequentiële automatische transmissie. Achter laten twee ovale uitlaatpijpen zien dat de Velite concept car potentieel heeft.
Hoewel er over productie niet wordt gesproken, zien we tegenwoordig ook bij GM meer en meer concept cars in productie gaan. Het is een kwestie van tijd en afwachten.
Dat het menens wordt met de terugkeer van achterwielaandrijving op de grotere modellen van de Amerikaanse automobielfabrikanten blijkt opnieuw op de New York Auto Show, die 8 april zijn poorten opent voor het publiek.
De eerste tekenen dienden zich al aan met de komst van de Chrysler 300C en de zojuist onthulde nieuwe Cadillac STS heeft eveneens achterwielaandrijving. Op de show in Detroit presenteerde GM trouwens ook al drie kleinere modellen met aandrijving op de achterwielen, alle gebouwd op het Kappaplatform. In New York staat nu het eerste Amerikaanse GM-model op de nieuwe Zetabodemplaat. De wereldprimeur ging overigens naar de Opel Insignia, die in Frankfurt werd onthuld.
Het Zetaplatform is ontwikkeld voor auto's in de luxe (zaken)klasse. Buick is de eerste Amerikaanse divisie van General Motors die het platform gebruikt voor de Velite concept car.
Met een wielbasis van 2,92 m en een lengte van 4,72 m biedt de Velite cabriolet ruim plaats aan vier personen. De carrosserie is ontworpen in GM's Advanced Studio in Warren, bij Detroit, maar de auto wordt gebouwd in Italië bij Bertone.
GM benadrukt dat Buick een wereldmerk is en al zien we geen modellen van de divisie in Europa, in China is Buick al jaren actief in de vorm van een Sjanghai GM, een 50/50 samenwerkingsverband, dat eind 1998 al de eerste Buick produceerde.
Hoe dan ook, de Velite is voorzien van de nodige historische kenmerken, zoals de uitgesproken grille, de zogenaamde port-holes de 'patrijspoortjes' in de schermen en de boattail achterkant uit de dertiger jaren, al vinden wij dat laatste wat vergezocht.
Om de Aziaten te paaien, is het interieur niet afgewerkt met een fraaie houtsoort, maar voorzien van lak met bladgoud. Uiteraard ontbreekt leer daar niet en Buick maakt gebruik van drie tinten.
De zachte cabriokap kap verdwijnt onder een afdekking die aan de achterkant van de auto scharniert, terwijl de motorkap aan de voorkant scharniert. Onder die kap staat een experimentele Buick 3,6-liter V6 VVT met dubbele turbocharger en tussenkoeler. De motor levert 400 pk en heeft een koppel van 542 Nm. Hij is gekoppeld aan een Hydra-matic zestraps sequentiële automatische transmissie. Achter laten twee ovale uitlaatpijpen zien dat de Velite concept car potentieel heeft.
Hoewel er over productie niet wordt gesproken, zien we tegenwoordig ook bij GM meer en meer concept cars in productie gaan. Het is een kwestie van tijd en afwachten.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Buick Park Avenue is Amerikaan met een Europees randje - In het Wild
Nieuws
Deze Buick Century is net bij een nieuw baasje – In het Wild
Op Zoek Naar
Zoek je leuke beginnersauto en heb je €3.000: dit zijn originele om mee te starten
Nieuws
Deze Buick Roadmaster is heerlijk overdadig – Liefhebber Gezocht
Nieuws