Bugatti Tourbillon krijgt bizar veel uitlaten met ‘sportpakket’
Relatief minder dan een Golf R
Als je je weer even wilt realiseren hoe rijk je bent, kun je je salaris eens vergelijken met het gemiddelde inkomen in Congo. Maar als je je juist graag even heel arm wilt voelen, is het fijn om te horen dat Bugatti een soort sportpakket presenteert voor de Tourbillon. Je weet wel, voor meer onderscheid.
Hoe gaat zoiets? Wij normale stervelingen kunnen er alleen maar over speculeren, maar kennelijk zijn er Tourbillon-kopers die op zoek zijn naar manieren om zo’n Bugatti toch nog net even wat specialer te maken. Daarvoor kun je je tot tuners wenden, zoals opmerkelijk veel klanten in dit absolute topsegment ook doen. Dit uiteraard tot grote ergernis van de fabrikant, die de extra winst liever zelf had geïnd. Daarom komt Bugatti nu met het Equipe Pur Sang-pakket, kortweg EPS.
Het pakket is bedoeld als een eerbetoon aan Bugatti’s autosport-historie en geeft ‘über-GT’ Tourbillon sportievere stoelen, een wat sportievere uitstraling, betere koeling en meer downforce. Dat wordt bereikt met een splitter, andere wielen, een gewijzigde achtervleugel en – het klapstuk – een speciale uitlaat. Die heeft maar liefst acht separate eindstukken, misschien wel een record voor een productieauto. Overdreven, zeg je? Ach, per cilinder heeft deze Bugatti nog altijd 50 procent minder uitlaten dan een Volkswagen Golf R …
Voor wie het gemist heeft: de Bugatti Tourbillon is de opvolger van de Chiron en heeft een geheel nieuw ontwikkelde V16-motor (geen W16 meer) en drie elektromotoren. Het gevolg: 1.800 pk en een 0-300 (driehonderd)-sprint in minder dan 10 seconden. De auto kost naar verluidt krap vier miljoen, maar dat is uiteraard zonder belastingen en zonder het EPS-pakketje.