'Bugatti in gevaar door Dieselgate'
Phaeton lijkt dans te ontspringen
Dit meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung niet op basis van geruchten uit de wandelgangen, maar op basis van een interview met de kersverse Volkswagen-topman Matthias Müller.
Eerder had Volkswagen al aangegeven dat alle kostenposten geanalyseerd zouden worden en dat 'niet-essentiële projecten' daarbij serieus kans liepen om gestopt te worden.
Daar nogmaals naar gevraagd door de Duitse krant noemde Müller specifiek Bugatti, dat gedurende de jaren inderdaad vooral een prestigemerk leek. Bugatti (en dus eigenaar Volkswagen) zou miljoenen hebben verloren per geproduceerde Veyron.
De productie van de Veyron is inmiddels gestopt en diverse miljonairs hebben op Twitter gemeld dat ze de opvolger al besteld hadden, de Chiron. Nu het dieselschandaal het voortbestaan van Bugatti in gevaar lijkt te brengen, is het de vraag hoe de toekomst van de Chiron eruitziet.
Een ander prestigeproject is de Volkswagen Phaeton. Ook die auto zou nadrukkelijk onder de loep liggen. Müller zou de ontwikkeling van de tweede generatie van de limousine echter toch niet willen staken, omdat het voor China cruciaal is om een model ver boven de Passat in het gamma te hebben.
Zeer waarschijnlijk zal Volkswagen ook z'n bemoeienis met voetbalvereniging VFL Wolfsburg verminderen. De Bundesligaclub, waar de Nederlander Bas Dost onder contract staat, is volledig eigendom van Volkswagen en speelt daarom ook in de Volkswagen Arena. Jaarlijks krijgt VFL Wolfsburg zo'n 100 miljoen euro van het automerk, maar dat bedrag zou volgens de Duitse media met zo'n 20 miljoen euro dalen naar 80 miljoen per jaar.
Alle bezuinigingen hebben uiteraard te maken met Dieselgate. In verband met dreigende miljardenboetes heeft Volkswagen besloten alleen nog te investeren in zaken die essentieel zijn voor de toekomst van het concern.