AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Brute bio-kracht: Saab 9-5 Biopower 100
Zweden is een land dat vooroploopt bij het invoeren van bio-ethanol. Geen wonder dat de eerste auto die geoptimaliseerd is voor pure ethanol (E-100) een aangepaste Saab 9-5 is.
Zweden is een land dat vooroploopt bij het invoeren van bio-ethanol. Geen wonder dat de eerste auto die geoptimaliseerd is voor pure ethanol (E-100) een aangepaste Saab 9-5 is.
Door het hoge octaangehalte van ethanol weet de 2,0-liter turbomotor van de aangepaste 9-5 er 300 pk en 400 Nm uit te pompen. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur kost de 9-5 Biopower 100 slechts 6,6 seconden.
Het uiterlijk van de 9-5 is gedeeltelijk aangepast door Athony Lo, de man die ook de Saab Aero X heeft ontworpen. Saab noemt de 9-5 Biopower 100 nog een concept, dus welke elementen van de auto hun weg vinden naar productiemodellen is nog niet duidelijk.
In Zweden is bio-ethanol al behoorlijk ingeburgerd. Volgens Saab zijn er in het thuisland vorig jaar 10.000 9-5's verkocht die aangepast zijn voor het gebruik van deze alternatieve brandstof.
Het uiterlijk van de 9-5 is gedeeltelijk aangepast door Athony Lo, de man die ook de Saab Aero X heeft ontworpen. Saab noemt de 9-5 Biopower 100 nog een concept, dus welke elementen van de auto hun weg vinden naar productiemodellen is nog niet duidelijk.
In Zweden is bio-ethanol al behoorlijk ingeburgerd. Volgens Saab zijn er in het thuisland vorig jaar 10.000 9-5's verkocht die aangepast zijn voor het gebruik van deze alternatieve brandstof.
Plaats een reactie