Brussel eist nieuw koudemiddel in Duitse auto

Mercedes A 45 AMG
Brussel legt Duitsland het vuur aan de schenen bij hun strijd over een nieuw koudemiddel voor airco's in voertuigen. De Duitse overheid moet erop toezien dat alle Duitse autofabrikanten het milieuvriendelijkere product gaan gebruiken, eist de Europese Commissie. Daimler (Mercedes) vindt het spul echter te gevaarlijk.

De commissie begon donderdag een procedure waarbij de Duitse overheid uiteindelijk gestraft kan worden voor het schenden van Europese regels. Europees commissaris Antonio Tajani (Industrie) verwijt de autoriteiten nieuwe voertuigtypes toe te laten die met een verouderd, inmiddels verboden koelmiddel zijn uitgerust.

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, weigert het middel R1234yf te gebruiken om veiligheidsredenen. Er zou een sterk bijtend gas vrijkomen als de auto in brand zou vliegen. Een Duitse milieuorganisatie bestempelde het spul onlangs nog als gevaarlijker dan tot nu toe aangenomen. De organisatie riep de Europese Commissie in Brussel op de stof opnieuw te testen.

Frankrijk legde eerder een verbod op voor nieuwe Mercedes-modellen die nog de oude aircovloeistof bevatten. Maar Daimler trok naar de rechtbank en kreeg gelijk.

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.