Brandonderzoek Chevrolet Volt afgerond
Naar aanleiding van brand in een wrak van een Chevrolet Volt, die drie maanden na een botsproef uitbrak, is de Amerikaanse veiligheidsorganisatie NHTSA op zoek gegaan naar defecten aan de plug in-hybride. Na acht weken is de conclusie dat er 'geen waarneembaar defect' is gevonden. "NHTSA gelooft niet dat er bij een Chevrolet Volt een groter brandrisico bestaat dan in een reguliere auto."
GM meldde al voor het onderzoek, dat de oorzaak van de brand was dat er koelvloeistof is gelekt in het binnenste van de batterij. Inmiddels is voor de accu's een versteviging voor de behuizing ontwikkeld. Verder heeft de NHTSA volgens de fabrikant verzuimd om na de botsproef de accu uit de auto te nemen, zoals wordt omschreven in de voorschriften.
De veiligheidsorganisatie meldt verder dat er geen gevallen bekend zijn van Volts die bij regulier gebruik in brand zijn gegaan. "Bij alle auto's bestaat er een zeker brandgevaar. Elektrische auto's zijn echter voorzien van enkele specifieke onderdelen, waarbij duidelijk moet zijn voor klanten, hulpdiensten en afsleepdiensten welke risico's die kunnen opleveren."
Door het onderzoek is de levering van de Chevrolet Volt en zijn Europese broertje, de Opel Ampera, vertraagd. Het duurt nog tot 'medio februari' voordat de eerste exemplaren aan hun kopers worden overhandigd. "Het duurt even voordat de onderdelen beschikbaar zijn en er kan worden gestart met de werkzaamheden om de modificaties door te voeren," aldus de woordvoerder van Opel Nederland.