AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Brabus neemt SLK onder handen
12
Mercedes-Benz frist de laatste maanden het gehele gamma op. Reden genoeg voor Brabus om ook met de nodige nieuwe producten op de proppen te komen. De laatste loot aan de stam is een flink opgepepte SLK.
De jongens van Brabus doen zoals we van ze gewend zijn niet kinderachtig als het om vermogen gaat. De tuner lepelt een eigen motorblok in het vooronder, een 6,1-liter V8 met 445 pk. Het maximumkoppel bedraagt 635 Nm. Flink wat meer dan bij de SLK 55 AMG dus (360 pk en 510 Nm). De prestaties van de Brabus zijn ook beter: 0 tot 100 kilometer per uur kost 4,3 seconden en de topsnelheid bedraagt –door het ontbreken van de begrenzer- 305 kilometer per uur.
Om al dit geweld te beteugelen, monteert Brabus allereerst een zelfontwikkeld sperdifferentieel. Een nieuw remsysteem moet de konings-SLK in noodsituaties sneller tot stilstand brengen. Verder zijn er de nodige aerodynamische aanpassingen, die Brabus met succes heeft getest in de windtunnel. Zo ligt de auto 30 millimeter lager bij het asfalt dan de gewone SLK en ontbreekt ook het bekende spoilerwerk niet.
Om het achterblijvende verkeer in te peperen dat er iets bijzonders langsreed, heeft de tuningsfirma een uitlaatsysteem met vier verchroomde uitlaatpijpen gemonteerd. Verder kan de koper de sier maken met nieuw lichtmetaal, dat met een diameter van maximaal 19 inch te koop is.
Om al dit geweld te beteugelen, monteert Brabus allereerst een zelfontwikkeld sperdifferentieel. Een nieuw remsysteem moet de konings-SLK in noodsituaties sneller tot stilstand brengen. Verder zijn er de nodige aerodynamische aanpassingen, die Brabus met succes heeft getest in de windtunnel. Zo ligt de auto 30 millimeter lager bij het asfalt dan de gewone SLK en ontbreekt ook het bekende spoilerwerk niet.
Om het achterblijvende verkeer in te peperen dat er iets bijzonders langsreed, heeft de tuningsfirma een uitlaatsysteem met vier verchroomde uitlaatpijpen gemonteerd. Verder kan de koper de sier maken met nieuw lichtmetaal, dat met een diameter van maximaal 19 inch te koop is.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
20 jaar terug
Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo
Op Zoek Naar
Met deze roadsters van €13.000 beleef je ultiem zomergenot
Vergelijkende test
Een nette Mercedes SLK voor 12K of zijn iets goedkopere Amerikaanse neef? SLK vs. Chrysler Crossfire
Achtergrond
Met de eerste Mercedes SLK kun je betaalbaar roadster rijden
Nieuws